Moro med ord

litt om ordenes vandringer, historie, slektskap og hemmeligheter

Aschehoug 2000 Innbundet

Boken forteller om ordenes opprinnelse, vandringer og slektskap, men tar også opp hvilke ord vi bør bruke og hvorfor. Oppslagsordene spenner vidt, fra barnerim og regler til filosofiske underfundigheter. Boken tar blant annet sikte på å gi språkinteresserte mennesker større innsikt i vårt språks utvikling og slektskap med andre tungemål. Har bibliografi og register.

Dette er en annerledes etymologisk ordbok. Ordenes opprinnelse, vandringer og slektskap behandles på en fornøyelig og engasjerende måte, og det vrimler av kuriositeter og språklige rariteter og snurrepiperier. Men her er også diskusjoner om hvilke ord vi bør bruke og hvorfor. Oppslagsordene spenner vidt: fra barnerim og regler til filologiske underfundigheter. Noen ganger er det sjeldne ord og uttrykk som forklares og settes i en sammenheng. Andre ganger kan det gjelde kjente personnavn, familienavn og stedsnavn eller helt alminnelige og dagligdagse ord som får sin forklaring og tolkning.Boken tar blant annet sikte på å gi språkinteresserte lesere større innsikt i vårt språks utvikling og slektskap med andre tungemål. Ikke minst sammenliknes ord og uttrykk i de nordiske språk. Språket er ikke bare et middel for kommuniksajon og informasjon. Det er en del av nasjonens sjel. Det gjenspeiler det folket har opplevd, og formidler følelser fra menneske til menneske og århundre til århundre.

Utgivelsesår 2000

ISBN13 9788203225307

EAN 9788203225307

• "Snarere tvert imot - av Norsk dusteforbunds annaler" av Fredrik Stabel
  • "Tanums store rettskrivningsordbok" av Boye Wangensteen
  • "Det er aldri for tidlig å angre - tristesser i utvalg 2" av Nils-Fredrik Nielsen
  • "Melankolske rom - om angst, lede og sårbarhet gjennom tidene" av Karin Johannisson
  • "Det er aldri for sent å gi opp - tristesser i utvalg" av Nils-Fredrik Nielsen
  • "Samlede dikt" av Kolbein Falkeid
  • "Arild Asnes, 1970 - roman" av Dag Solstad