Mordets enkle kunst

Vigmostad Bjørke 2014 E-bok

«Vet De noe om kunst, herr Wolff?» Nicolay Wolff og hans kompanjong Esther Knutsen utgir bladet KrimMagasinet. Da en gallerieier myrdes, blir Nicolay interessert i saken. Ikke minst fordi han nettopp har kjøpt et maleri med forbindelse til gallerieieren. Hans interesse for kunstmarkedet blir ikke mindre da en velstående enke som har en van Gogh hun mener er et falskneri, kontakter ham. Nicolay blir dratt inn i et farlig spill om forfalskede mesterverk, med forgreninger tilbake til mellomkrigsårene og gammelt hat og grov urett. Med Mordets enkle kunst følger Frits de Bourg opp sin kritikerroste debut, En kald død, og journalist Nicolay Wolff i 1950-tallets Norge. Om forfatteren: Frits de Bourg (f. 1946 i Drammen) bor i Sandefjord. Han har syslet med mye ulikt, jobbet som glassarbeider, selger, postmann, kinomaskinist og har importert finske badstuovner. Han har drevet med fallskjermhopping, og i dag er det dykking som er hans store lidenskap. Marinarkeologi står i sentrum for hans dykkerinteresse, og han har skrevet om dykking, skipsvrak, forlis og arkeologi i over 25 år. Anmeldere om Mordets enkle kunst: «Spennende og klassisk krim fra 50-tallet» - Svein Geruldsen, Tvedestrandposten Terningkast 6: «Mysteriet er spennende og intrikat og har en meget tilfredsstillende løsning. Men det som virkelig overbeviser er forfatterens grep om sjangeren. Her er skyggsidestemningene, de overraskende og treffende beskrivelsene og replikkene, de rette typene som virker levende og ekte. De historiske kunnskapene er rike og troverdige - dette må da være Drammen i 1955. Mordets enkle kunst er krimkunst slik jeg liker den, rett og slett en overbevisende og sjangertro leseglede.» - Rune Larstuvold, Drammens Tidende

Forlag Vigmostad Bjørke

Utgivelsesår 2014

ISBN13 9788241910593

EAN 9788241910593

Serie Nicolay Wolff (2)

Genre Krim

Omtalt tid Etterkrigstiden

Omtalt sted Drammen

Bra krim og spesielt at hendingene er lagt til Drammen

avkok av seneste lesing

Kulturfondbøker - Norsk skjønnlitteratur 2014