Mordet på maskinbygger Roolfsen

kriminalanekdote fra Kongsberg

Gyldendal 1996 Heftet

Maskinbygger Roolfsen forsvinner sporløst etter et besøk i Haitlers skjenkestue. Man antar at han er myrdet, og morderen blir fort utpekt: Kjell Haitler, som også beilet til Karine, Roolfsens forlovede. Men stemmer det? Hansen (1794-1842) skrev kriminalfortellinger før det som internasjonalt blir betraktet som den første kriminalfortelling (Poe: "Mordene i Rue Morgue, 1841). Fortellingen om maskinbygger Roolfsen ble først publisert i 1839, i bokform 1840. Men Hansen skrev "Keadan, eller Klosterruinen" allerede i 1825, og "Jutulskoppen, en norsk Criminal-fortælling" i 1836.

Utgivelsesår 1996

ISBN13 9788205239289

EAN 9788205239289

Serie Den svarte serie

Genre Krim

Må bare leses! Av noen holdt for å være verdens første virkelige kriminalroman! Jeg ville vel helst ha klassifisert denne fortellingen som en kriminalkomedie. Maurits Hansen skrev også blant annet noveller med nokså intrikat komposisjon. Forfatteren er interessant i et litteraturhistorisk perspektiv, men er også et hyggelig bekjentskap i seg selv.

Denne utgaven er skrevet på et normert norsk og med latinske bokstaver, og den inneholder også noter med forklaringer av allehånde tyske, franske og latinske fraser og replikker.

Motgang har jeg kjent fra barnsben, og for de lettferdige gledens år, da jeg glemte min Gud, trodde jeg i min dårlighet at Herren hadde tuktet med meg for å ta min røst fra meg? Nei, nei! Der var andre skåler som var gjort i stand til meg. Men denne forsmedelige vinteren!

• "Sommermord" av Lars Molin
  • "Morderen er nær" av Richard North Patterson