Mordene i Rue Morgue ; Den flytende øya ; Taras Bulba ; Den vrede akilles ; Erik den djerve

av (opprinnelig forfatter), Jules Verne (opprinnelig forfatter), Mykola Gogol (opprinnelig forfatter), Homer (opprinnelig forfatter), H. Rider Haggard (opprinnelig forfatter) og Hege Høiby (redaktør).

Egmont Comics Nordic 2015 Innbundet

Boka inneholder faksimileopptrykk av tegneseriebladet Illustrerte klassikere med bøkene Mordene i Rue Morgue, Den flytende øya, Taras bulba, Den vrede akilles og Erik den djerve.

Edgar Allan Poes novelle Mordene i Rue Morgue fra 1841 regnes som historiens første kriminalfortelling.
Den flytende øya av Jules Verne er ikke som andre av hans fortellinger, først og fremst en skildring av menneskets drøm om å underlegge seg verden gjennom innsikt og kreativ fantasi.
Nikolaj Gogols novelle Taras Bulba handler om kosakkrigeren og hans voksne sønner Ostap og Andrjy. I krigen mot «katolikkene» (polakker) finner Andrjy kvinnen han elsker blant fienden.
Den vrede Akilles bygger på det greske oldtidsverket Iliaden, som angivelig ble nedskrevet av Homer. Midt i mylderet av guder og mennesker på slagmarken har historien egentlig bare to hovedpersoner - Akilles og Hektor. Den personlige konflikten mellom dem ligger som en dirrende streng hele veien og ender i et blodig oppgjør.
Etter en tur til Island ble H. R. Haggard inspirert til å skrive The Saga of Eric Brighteyes, forelegget til Erik den djerve. Den utkom 1890, i viktoriatiden, da engelskmenn trengte bekreftelse på at «den hvite rase» var enestående.

Forlag Egmont Comics Nordic

Utgivelsesår 2015

Serie Illustrerte klassikere (52)