Mordene i Blackheath

Hjemmets bokforl. 1984 Innbundet

Forlag Hjemmets bokforl.

Utgivelsesår 1984

Serie Ny krim

Denne krim-boka, med det alt vesentlige av handlingen lagt til 1890-årenes London, er vel så mye en bok for de anglofile som for krimelskere. Første halvdel av boka er med respekt å melde ikke all verdens spennende, men gir litt morsom innsikt i en del av livet i de bedrestilte lag i det engelske samfunnet på denne tida.

Neste del av boka – som utgjør kanskje en tredel – er helt annerledes, og plutselig mye mer krim. Den domineres av en rettssak, der et medlem av den bedrestilte familien står tiltalt for mord på to av de andre, hennes svoger og svigermor.

Så tar boka atter en ny vending, og vi er over i en mer ”sånn gikk det til slutt” fase. Epilogen er skrevet ca 40 år senere, og det er der vi vår den endelige forklaringen på alt. Og den er faktisk ganske ”moderne”. Boka er for øvrig skrevet i 1984, og forfatter Julian Symons er ingen smågutt innen britisk krim.

I sum en bok innenfor den klassiske britiske krim-tradisjonen, men likevel noe annerledes. Språklig sett virker den mest som en dokumentarisk bok, men så vidt jeg vet er det likevel bare snakk om ren fiksjon.

• "Avsløring på høyt plan" av David Baldacci
  • "Historien om Gottlob" av Torolf Elster