Mord på kirkegården

av (forfatter), Axel S. Seeberg (oversetter) og Kari Wærum (medarbeider).

Silke 2013 E-bok

Dette er den sjette boka om Christer Wijk.

Puck og Einar Bure skal feire jul i prestegården til Pucks onkel ute på landet. Julefreden senker seg, men idyllen tar brått slutt. De er knapt ankommet før kjøpmannen blir funnet brutalt myrdet i butikken sin. Det er på tide å tilkalle kriminalkommisær Christer Wijk. Ville rykter sprer seg blant innbyggerne i den lille småbyen, for alle innser at morderen må være en av dem. Christer Wijk og Puck begynner å etterforske drapet, Wijk med sin sedvanlige kløkt og Puck med sjarmerende nysgjerrighet. De oppdager at flere av småbyens innbyggere ikke er det de gir seg ut for å være. Samtidig gjør morderen seg klar til sin neste ugjerning ... Maria Lang var Sverige første krimdronning. En film og en tv-serie basert på seks av Maria Langs krimromaner er på vei. Innspillingen skjer i traktene rundt Nora, og regissør er den velrenommerte danske regissøren Birger Larsen, kjent for tv-serien Forbrytelsen. Hovedrollene innehas av Ola Rapace og Tuva Novotny.

Forlag Silke

Utgivelsesår 2013

Serier Silkeperle Christer Wijk (6)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt tid Etterkrigstiden

Omtalt sted Sverige

Spesielt liker jeg tonen i bøkene. De er skrevet på -50/-60 tallet og karakterene er høflige, omsorgsfulle, egoistiske, grådige, lykkelige og ulykkelige, med stil. De behandler hverandre på en måte som nesten er borte fra vår vanlige omgangsform og de snakker et språk uten vulgære detaljer. De myrder til og med forsiktig og med omtanke, kunne jeg nesten si. Jeg er selvfølgelig glad i bøker “av i dag”. Mye av det nye som gis ut er praktfullt, men Maria Lang og forfattere som Dickens, Christie og mange, mange fler har et språk og en tone i bøkene sine som er borte i dag. Heldigvis vil du vel si, og jeg og, for den slags skyld. Det er klart dagens forfattere ikke skal skrive som dem som levde for femti og hundre år siden. Da er det godt at vi har bøkene deres her, og kan krype ned i en god stol med en bok som gir bare glede.
Hele min omtale finner du på bloggen min Betraktninger

Denne er mest til mitt eget bruk. Jeg har lyst å lese bøker i rekkefølge selv om man ikke trenger å lese dem i rekkefølge.

• "Liljekonvall er hvit som snø" av Maria Lang
  • "Farlige drømmer" av Maria Lang