Mord på Kilen

av (forfatter) og Reidun Berntsen (oppleser).

Lind & Co 2019 Lydfil

Olivia Henriksen, del 5.

"Det sto en mann nede i vannet. Ryktene sa at det var på dette stedet at folk som druknet, gjerne ble skylt i land, men denne fyren fløt ikke sånn som de antakelig gjorde da."
Da en fuglekikker oppdager liket av varaordfører Kjell Andersen i fuglereservatet på Kilen, er Olivia allerede involvert i en trusselsak. Det blir klart for Olivia at liket og truslene kan ha en sammenheng, spesielt siden bølgene rundt den planlagte fastlandsforbindelsen går høyt. Da en død trost dukker opp i en skoeske på selveste ordførerens trapp, tetter saken seg til. Ustoppelige Olivia snoker i vei på vanligvis, med en stadig mer bekymret Torstein ved sin side.

Forlag Lind & Co

Utgivelsesår 2019

Format Lydfil

Serie Olivia Henriksen (6)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Vestfold

Da en fuglekikker oppdager liket av varaordfører Kjell Andersen i fuglereservatet på Kilen, er Olivia allerede involvert i en trusselsak. Det blir klart for Olivia at liket og truslene kan ha en sammenheng, spesielt siden bølgene rundt den planlagte fastlandsforbindelsen går høyt. Da en død trost dukker oppi en skoeske på selveste ordførerens trapp, tetter saken seg til. Ustoppelige Olivia snoker i vei på vanlig vis. Med en stadig mer bekymret Torstein ved sin side.
"Mord på Kilen" er bok nr. 6 i rekken i bøkene om privatdetektiven Olivia, og forfatterens første bok på eget forlag. Det er vanskelig å definere sjangeren Lene Lauritsen Kjølner skriver i. Noen kaller det Prosecco krim, andre feelgood eller kosekrim. Hun har rett og slett skapt sin egen sjanger innen krim, en sjanger som er fri for blod og gørr, med mye humor og selvironi, men likefullt en krim.
Som i de tidligere bøkene tar også «Mord på Kilen» utgangspunkt i en politisk sak, denne gangen en lokalsak om et betent veiprosjekt hvor det er mange sterke meninger, mange alternative løsninger og mange sterke kvinneskikkelser.
Jeg likte boka veldig godt og hadde store problemer med å legge den ifra meg. I tillegg til både humor, varme, ironi og alvor, klarte forfatteren å holde på spenningen til siste slutt. Boka var lettlest med et bra språk, og hadde også et bra plott som jeg ikke så komme. Boka passer veldig fint når du trenger noe lett å lese, eller rett å slett på en dårlig dag, for etter å ha lest denne boka er du garantert i bedre humør. Jeg er glad det kommer flere bøker om Olivia, og anbefaler gjerne både denne og de tidligere bøkene til Lene videre.
Boka er et lese-eksemplar, sponset av forfatteren, men jeg står fritt til å mene hva jeg vil om boka.
Terningkast 5

Endelig en ny bok om privatdetektiven Olivia. Forfatteren skriver krimbøker med en humoristisk penn. Bøkene er derfor ikke så skumle, men de er likevel spennende. Hvis du liker hyggelig feel-good-krim, så er dette boka for deg.

Det politiske miljøet blir ikke enige om det skal bygges en hengebro fra Nøtterøy til Tønsberg, eller om det skal lages en undersjøisk tunnell. Ordføreren mottar trusler og han tar kontakt med privatdetektiv Olivia. Samtidig finner en fuglekikker varaordføreren druknet i et fuglereservat. Er det en sammenheng mellom de to sakene?

Les hele omtalen her

Serier jeg leser og ønsker å lese.

• "Sort gryte - Olivia 7" av Lene Lauritsen Kjølner
  • "Petra Pettersens perfekte påske - en roman" av Lene Lauritsen Kjølner
  • "Gyldendals påskekrim 2020" av Camilla Läckberg
  • "Damen i proseccotåken - en kriminalroman" av Lene Lauritsen Kjølner
  • "Rullatorgeriljaen - roman" av Inger Postvoll
  • "Kameleonjenta" av Ragna Dahl
  • "Julemysteriet på Sjøfryd eldresenter - Sjøfryds første" av Lene Lauritsen Kjølner
  • "Jul i Sandøsund - en roman" av Lene Lauritsen Kjølner
  • "Den siste olje - en kriminalroman" av Lene Lauritsen Kjølner
  • "Antatt skyldig - ...når marerittet blir virkelighet..." av Kjell Arvid Nilssen
  • "Siste time" av Stein Winther
  • "Påskekrim 2021 - 15 kriminalnoveller" av Unni Lindell