Mord i Amsterdam

det liberale Europa, islam og drapet på Theo van Gogh

av (forfatter) og Scruella de Ville (oversetter).

Gyldendal 2008 Innbundet

Filmskaperen og samfunnsdebattanten Theo van Gogh ble drept på åpen gate i Amsterdam den 2. november 2004, av den 26 år gamle Mohammed Bouyeri, som en reaksjon på hans islamkritiske kortfilm Submission. Boken bruker denne hendelsen som utgangspunkt for å skildre kulturkollisjonen mellom det liberale samfunnet og dets motstandere vi ser over hele Europa i dag.

Drapet på filmskaperen og islamkritikeren Theo van Gogh rystet hele Europa. Forfatteren Ian Buruma har vendt tilbake til landet han forlot som ung, og skriver innsiktsfullt og medrivende om den dramatiske utviklingen i Nederland etter tusenårsskiftet. Han besøker innvandrerbydeler og universiteter mens han tegner levende portretter av høyrepopulisten Pim Fortym og den frittalende Ayaan Hirsi Ali. Mord i Amsterdam beskriver det elektriske møtet mellom det liberale samfunn og dets fiender, fortalt med kriminalmysteriets driv. For etter hvert som fortellingen skrider fram, nærmer Buruma seg kjernespørsmålet: Hvordan kunne en tilsynelatende alminnelig marokkansk-nederlender ta livet av en meningsmotstander med kaldt blod? Mord i Amsterdam er en bok om Nederland. Men det er en bok som angår alle som er opptatt av Europas . og Norges . framtid.Ian Buruma (f. 1951) er forfatter og professor ved Bard College. Buruma har britisk-nederlandsk bakgrunn, og er utdannet i Nederland og Japan. I tillegg til en rekke bøker om østasiatisk kultur og møtet mellom Vesten og islam er Buruma også en flittig bidragsyter til New York Review of Books.

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788205382855