Moon palace

Faber & Faber 1990 Heftet

Boka forteller historien til en ung mann på jakt etter sin identitet. Det er også en beretning om tapte fedre og sønner og om tilfeldighetenes spill. Hovedpersonen er Marco Stanley Fogg, en foreldreløs, pengeløs og venneløs ung mann. I stedet for å ta seg jobb, prøver han å overleve på så lite som mulig. Hadde det ikke vært for Kitty Wu, ville han ha sultet i hjel. Fra da av hender det mye merkelig. Marco får arbeid hos en eksentrisk og rik gammel mann som vil ha skrevet sin livshistorie - en utrolig historie som senere skal komme til å bli Marcos ledetråd til sin ukjente far.

Forlag Faber & Faber

Utgivelsesår 1990

Omtalt sted New York

Paul Austers forfatterskap har stått sentralt i min lesning de drøyt 10 siste årene, og jeg elsker bøkene hans! Dette var i sin tid den boka som fikk meg til å ønske å lese alt Auster hadde skrevet så langt i sitt forfatterskap, og jeg fikk lyst til å lese den om igjen. Selv om boka står seg fremdeles, ble jeg litt skuffet.

"Moon Palace" handler om en ung manns identitetskrise. I en periode gir han seg tilfeldighetene i vold uten å gripe inn i sin egen sjebne. Det holder på å koste ham livet. Mange av hendelsene som siden skjer er vel utrolige, og virker noe konstruerte. Men hengir man seg til Austers fantastiske fortellerevne og ser forbi dette, er dette en klassiker innenfor litteraturen.

Tre av Paul Austers mange gode bøker skiller seg ut som eksepsjonelle: "New York-trilogien", "Timbuktu" og "Moon Palace". Sistnevnte er min personlige favoritt. Det er en nydelig konstruert beretning om søken etter identitet, etter rollemodeller som kan erstatte fraværet av en far. Månen i tittelen har mange betydninger, ifølge forfatteren. Som myte, som bilde på alt som er mørkt inne i oss, som objekt, en livløs sten som henger over oss i løse luften, som bilde på syklisk repetisjon slik den menneskelige erfaring utspiller seg, men den symboliserer også lengsel etter det uoppnåelige. Auster skrev boka blant annet som en kritikk av den menneskelige fremgang, den bearbeider tre generasjoner gjennom tre historier, og hver generasjon begår i prinsippet de samme feilene.

Libraries aren't in the real world, after all. They're places apart, sanctuaries of pure thought.

Han oppdaget at kunstens sanne hensikt ikke var å skape vakre gjenstander. Den var en metode til forståelse, til å gjennomtrenge verden og finne sin egen plass i den, og de eventuelle estetiske kvaliteter et enkelt maleri kunne inneha, var nesten tilfeldige biprodukter av anstrengelsen ved å engasjere seg i denne streben for å trenge inn i tilværelsens innerste vesen.

Jeg hadde hoppet ut fra klippekanten, og så, like før jeg nådde bunnen, skjedde det noe enestående: jeg ble klar over at det fantes mennesker som elsket meg. Og det å bli elsket på den måten forandrer alt. ... Det er det eneste som kan stoppe et menneske i fallet, det eneste som er sterkt nok til å trosse tyngdeloven.

I was trying to separate myself from my body, taking the long road around my dilemma by pretending it did not exist. Others had traveled this road before me, and all of them had discovered what I finally discovered for myself: the mind cannot win over matter, for once the mind is asked to do too much, it quickly shows itself to be matter as well.

Byrne told me that you can't fix your exact position on the earth without referring to some point in the sky. Something to do with triangulation, the technique of measurement, I forgot the details. The crux was compelling to me, though, it's never left me since. A man can't know where he is on the earth exept in relation to the moon or a star. Astronomy comes first, land maps follow because of it. Just the opposite of what you'd expect. If you think about it long enough, it will turn your brain inside-out. A here exist only in relation to a there, not the other way around. There's this only because there's that; if we don't look up, we'll never know what's down. Think of it, boy. We find ourselves only by looking to what we're not. You can't put your feet on the ground until you've touched the sky.

Bøker legges til lista i den rekkefølge de fullføres.

• "Sjansespill" av Paul Auster
  • "Leviathan" av Paul Auster