Monsieur Ibrahim og Koranens blomster

av (forfatter) og Christine Amadou (oversetter).

Pantagruel 2011 Innbundet

I Paris på 60-tallet blir en jødisk gutt på tolv år venn med en gammel kolonialhandler i Bleue-gaten. Men ikke noe er slik det synes å være: Herr Ibrahim, kolonihandleren, er ikke araber, Bleue-gaten er ikke blå, og barnet er kanskje ikke jøde. Dette er den andre boka i serien "Det usynliges trilogi". De to andre heter "Milarepa" som er viet buddhismen, og "Den siste natten på jorden" som er viet kristendommen.

En historie om å vokse opp og å overvinne grensene mellom kulturer og religioner. Paris på 60-tallet: Moses, bare 13 år gammel, opplever at faren dør, men får en omsorgsfull venn i butikkeieren monsieur Ibrahim, "arabern på hjørnet". Med hjelp av sin visdom, som han tar fra livet og Koranen, åpner han en ny verden for unge Moses.

Forlag Pantagruel

Omtalt tid 1960-1969

Omtalt sted Paris

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.
Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Folk rører seg ikke, de tar seg tid, ser oss dra forbi, de puster. Du skjønner det, Momo, at jeg har alltid villet arbeide mye, men langsomt. Jeg har villet ta meg den tiden jeg trenger, ikke tjene en masse penger eller se kundene haste forbi. Nei, langsomheten , det er hemmeligheten bak lykken.

"Oj Momo, nå er vi hos de rike: Se, de har søppelkasser."
"Javel, søppelkasser?"
"Hvis du vi vite om du er i et fattig eller rikt strøk, så se på søppelkassene. Hvis du verken ser søppel eller søppelkasser, er det veldig rikt. Hvis du ser søppelkasser, men ikke søppel, da er det rikt. Hvis du ser søppel ved siden av søppelkassene, da er det verken rikt eller fattig; da er det et turiststrøk. Hvis du ser søppel uten søppelkasser, da er det fattig. Og hvis folk bor oppi søppelet, da er det veldig fattig. Her er det rikt."
" Så klart, det er Sveits!"

"Et menneske tilbringer sitt liv på to steder: I senga eller i skoene."
"Jeg har ikke penger, monsieur Ibrahim."
"Jeg spanderer. Det er en gave, Momo. Du har bare ett par føtter, dem må du ta vare på.
Hvis du blir ødelagt av skoene, må du bytte dem ut. For føttene, dem kan du ikke bytte!"

"Han kastet seg foran et tog utenfor Marseille."
Da var da merkelig å dra til Marseille og gjøre noe sånt! Det er jo tog over alt. Det er vel så mange, om ikke flere, i Paris. Det ble den endelige bekreftelse: Jeg skjønte meg virkelig ikke på faren min.

Mennesket var først mineralsk, så vegetalsk, deretter animalsk. Og dette dyret kan vi ikke glemme, vi vender ofte tilbake til det. Så ble vi mennesker, utrustet med innsikt, fornuft og tro. Tenk for en vei du har tilbakelagt, fra støv og frem til hva du er i dag! Og senere, når du har overskredet det menneskelige, da blir du en engel. Da vil du være ferdig med det jordiske. Når du danser, får du en fornemmelse av hva som venter."

• "Sumobryteren som ikke kunne legge på seg" av Eric-Emmanuel Schmitt
  • "Mitt liv med Mozart" av Eric-Emmanuel Schmitt