Mofongo

av (forfatter), Kirsti Øvergaard (oversetter) og Gisken Armand (oppleser).

Juritzen forlag 2010 CD

Sebastian har en hjertefeil som gjør at han ikke kan spille fotball med gutta. Men han finner sin arena på kjøkkenet hos bestemoren Lola. Der lager de retter som fører familien sammen igjen. Denne utgaven er en lydbok i MP3-format. Den kan kun spilles i CD-spillere som kan spille av dette formatet.

Forlag Juritzen forlag

Format CD

ISBN13 9788282050791

EAN 9788282050791

En varm og sørgmodig bok. Man blir så ufattelig glad i lille Sebastian, og så utrolig rørt å se samholdet mellom ham og bestemoren. Synes dette er den beste av de tre Samartin-bøkene jeg har lest (senor Peregrino og Drømmehjerte).

Blir sulten når boka leses. Jeg har forøkt mange av oppskriftene - som er aldeles fortryllende deilige.

En vakker bok av Cecilia Samartin som jeg likte mye bedre enn ventet! Jeg ble veldig skuffet da jeg leste Salvadorena, og hadde ikke de helt store forhåpningene til Mofongo.

Mofongo handler om hjertesyke Sebastian, som kommer fra en splittet familie med mye uoppklart i fortiden. Det hele når sin topp da Sebastians bestemor, abuela Lola, blir syk og havner på sykehus. Lola er limet i familien, og hvordan skal det da gå når hun våkner opp og er en helt ny person? Sebastians hjertefeil tvinger ham til å være en lite fysisk aktiv gutt, noe han synes er vanskelig. Han er i tillegg liten av vekst, og blir ertet mye på skolen, spesielt av én annen gutt. Hos abuela Lola finner Sebastian fred og ro, det er hans fristed. Sammen lager de gode middager som får den noe motvillige familien til å samles rundt bordet, og Sebastian oppdager at han faktisk har et talent: matlaging!

Dette er en lettlest bok, til tross for at den har mange sider, men det er vel også noe som kjennetegner forfatterens skrivestil. Mofongo er en varm fortelling om familieforhold og mat, alt flettet sammen på en veldig delikat måte. Ypperlig lektyre når man trenger noe lett fordøyelig :)

Fantastisk nydelig, varm bok... :-)

Da jeg hadde boken hadde jeg ikke så store forventninger til den. Ikke vet jeg helt hvorfor. Men den slo meg over ende. Du kan nesten lukte den gode maten til bestemoren, og kjenne og føle alt det de gjennomgår. Utrolig bra skrevet!

Jeg setter pris på hver eneste rynke, for hver gang Gud svarer på bønnene mine, gir han meg en ny, og på den måten holder jeg telling med mine velsignelser.

‎...og da han så på bestemoren, som lå der urørlig midt iblant dem, forsto han at hun var tråden som bandt dem sammen. Stille og rolig hadde hun vevd seg gjennom alle hjertene deres, det var hun som gjorde forbindelsen mellom dem mulig. Uten henne ville de bli spredd over hele gulvet som uensartede perler. Uten henne ga de ingen mening.

Hvis du legger deg på bakken, vil folk tråkke på deg. Du må stå oppreist og holde hodet høyt.

Hvis sannheten selv fikk bestemme, ville den klinge som en mektig klokke fra det største tårnet på det høyeste fjellet, men noen ganger gjemmer sannheten seg som en skygge på de utroligste steder, og hvisker i øret på dem som har mot til å høre.

Kjærlighet kommer fra Gud og har en mening i seg selv.

Lett blanding - vi er 11 kolleger som har valgt (kjøpt) hver vår bok - leser vår egen bok først og sender den videre til nestemann på lista. Har hver bok 1 måned, og får da lest 11 bøker i år, men tidligere har vi vært 12 deltakere. Har hatt mange gode leseopplevelser med bøker jeg aldri hadde kommet til å velge selv :D

Følger trenden og lager liste

huskeliste, for min egen del :)

Bøker som beveger - spiller på noen strenger langt der inne. Godt og vondt samtidig. Love it!

• "Los Peregrinos - roman" av Cecilia Samartin
  • "Doña Maria - roman" av Cecilia Samartin