Mørkets rike

reportasje fra Nord-Korea

av (forfatter) og Kirsti Vogt (oversetter).

Cappelen Damm 2016 Heftet

Utgivelsesår 2016

ISBN13 9788202510374

EAN 9788202510374

Omtalt sted Nord-Korea

Dette er en utrolig sterk bok om et land jeg ikke visste noen ting om før jeg begynte å lese om det. Vi ser bildene av Kim Jong-un og ler av den rare figuren han gjør (Spesielt i Kim Jong-un ser på). Men det vi ikke får se er et helt folk som lider under det totalitære regimet. Nord-Korea er i dag den eneste “fungerende” kommuniststaten hvor det er forventet at mat og klær skal komme fra staten og hvor økonomisk frihet er forbudt. I praksis er landet et u-land med mennesker som gjør hva som helst for å overleve.
Hele min omtale finner du på bloggen min Betraktninger

Nord-Korea ber om å bli parodiert. Vi ler av den overdrevne propagandaen og hvor godtroende folket er. Men husk at indoktrineringen begynner i deres tidlige barndom, i fjortentimersdagene de tilbringer i fabrikkenes barnehager, og at hver sang, film, avisartikkel og plakat de konfronteres med de neste femti årene, er skapt for å guddommeliggjøre Kim Il-sung, og at landet er hermetisk lukket for å holde alt som kan komme til å kaste tvil over Kim Il-sungs guddommelighet ute. Hvem klarer å stå imot slikt?

Delingen mellom nord og sør var et fullt ut utenlandsk påfunn som ble kokt sammen i Washington og pådyttet koreanerne uten at de fikk si sin mening.

Tips mottas med takk!

Det kommer mange interessante, velskrevne, flott illustrerte, innsiktsfulle fagbøker hvert år, men de er lite synlige og lite snakket om. Her er et forsøk på å gi velfortjent oppmerksomhet til fagbøker jeg likte i 2011.

Forsøk på holde oversikt over leseåret 2011

• "Israelerne - kampen for å høre til" av Hanne Eggen Røislien
  • "Ondskapens ansikter - historiens grusomste menn og kvinner" av Simon Sebag Montefiore
  • "Kinas tause generasjon" av Xinran
  • "Det utrolige døgnet - 9. april fra time til time" av Bjørn Bjørnsen