Mørkets makter

av (forfatter) og Per Kristian Gudmundsen (oversetter).

Gyldendal 2005 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Bruce Medway kommer på kant med den livsfarlige Madame Severnou etter en avtale om å smugle ris inn til Nigeria. Hun bestemmer seg for å gi ham en hardtslående leksjon om hva hun synes om innsatsen hans. For å komme seg unna, tar han på seg å finne den forsvunne forretningsmannen, amatørkunstneren og gambleren Steven Kershaw. Sporene fører Bruce Medway i kontakt med de mørkeste elementene i den vestafrikanske underverdenen. Dette er den første boka om Bruce Medway.

Robert Wilsons debut som forfatter, den første i en serie på fire bøker fra Vest-Afrika Bruce Medway krever inn penger for kunder. For et godt honorar fikser han det meste, så lenge det ikke er kriminelt. Vest-Afrika-kysten er hans boltreplass. Hit kommer folk for å bo, forsvinne, drikke for mye eller tjene kjappe penger. Men selv smarte typer som Medway gjør feil. Han kommer på kant med den livsfarlige madame Severnou, som bestemmer seg for å gi ham et hardtslående inntrykk av hva hun synes om innsatsen hans. For å komme seg vekk påtar han seg å finne den forsvunne briten Steven Kershaw; forretningsmann, amatørkunstner og gambler. Kershaw liker dessuten damer .; mange damer .; og han liker å binde jentene sine. Sporene setter Bruce Medway i kontakt med de mørkeste elementene i den vestafrikanske underverdenen.Robert Wilsons debutroman Mørkets makter er den første i en serie på fire bøker fra Vest-Afrika. Gyldendal har tidligere utgitt fire av Robert Wilsons senere romaner.

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788205339712

EAN 9788205339712

Genre Krim

Omtalt sted Afrika

Dette er den første av i alt fire bøker, hvor forfatteren har lagt handlingen til Vest-Afrika. Bruce Medway er pengeinnkrever i Benin. Dette er en farlig måte å tjene til livets opphold på, noe Bruce snart skal få oppleve. Han havner i konflikt med Madame Severnou, og ender opp med å jakte på det han tror er liket av Steven Kershaw.

Denne boka kjedet nesten livet av meg. I ettertid skjønner jeg ikke helt hvorfor jeg gadd å lese den ferdig. Kanskje håpet jeg på at den på et eller annet tidspunkt skulle ta seg opp, men det gjorde den altså ikke.

Jeg har likevel tenkt å prøve meg på "Et lite drap i Lisboa" og "Den blinde mannen i Sevilla" senere. Disse bøkene har fått meget god omtale, og er skrevet etter disse fire bøkene fra Vest-Afrika. Men jeg lar det altså bli med denne ene Vest-Afrika-boka ...

• "Ondskapens kyst" av Robert Wilson
  • "Den hvite manns grav" av Robert Wilson