Mørkets gjerninger

på sporet av det svarte bibliotek

artikler 1971-2015

Bokvennen 2016 Innbundet

Det er mange gode grunner til å lese krim. Krimlitteraturen utfordrer vår
egen skarpsindighet. Den skildrer de skjulte sidene av kjente og ukjente miljøer. Den setter samfunn og moral under debatt. Den gir avspenning for stress, og avkobling fra hverdagens trivialiteter. Den forteller deg hvem, hvorfor og hvordan, noe livet ikke alltid gjør. Og aldri har det vært utgitt så mange krimbøker som nå; aldri har opplagene vært høyere. Nordic noir er blitt et internasjonalt fenomen, både som bok og TV.

Men hvor kommer krimlitteraturen fra? Hvordan har den utviklet seg i utlandet og her hjemme til det den er blitt? Hva er dens kjennetegn? Hva handler den om, utover mordmysteriet? Hvordan speiler den sin tid?

Dette er bare noen av temaene som Nils Nordberg, Norges fremste ekspert på kriminallitteratur, tar opp i denne samlingen på 57 artikler fra årene 1971 til 2015. Her er også presentasjoner av sentrale -forfattere, fra Agatha Christie til Karin Fossum, fra Stein Riverton til Henning Mankell. Og av krimhelter, fra Auguste Dupin til Harry Hole, fra Miss Marple til Hanne Wilhelmsen. Lurer du på hvem som er verdens største detektiv? Hvem som drepte Edwin Drood? Hvorfor FBI-sjefen Hoover ble forbannet på Raymond Chandler? Hvordan er det Lisbeth Salander får det til? Visste du at Sherlock Holmes hadde norske røtter og et nært forhold til Ole Brumm? Du finner svarene her!

Forlag Bokvennen

Utgivelsesår 2016

Norges ubestridte krimekspert, Nils Nordberg – Radioteaterets sonore røst, har nettopp utgitt «Mørkets gjerninger» – en samling artikler om kriminallitteratur han skrev i årene 1971 til 2015. Dette er en bok som varmt anbefales til enhver krimleser og -forfatter. Her får man en grundig innføring i kriminallitteraturens historie, både i Norge og det store utland. Om boken ikke dekker alle aspekter ved kriminalhistorien, så dekker den svært bredt, fra de klassiske detektivmysteriene der krimgåten står i sentrum til den hardkokte krimmen og thrilleren der karakterene og spesielt morderen står i sentrum. Og som den Sherlock Holmes-kjenner Nordberg er, er en egen del av boken viet Londons store mesterdetektiv. Nordberg skriver grundig og (som forventet) med faglig dybde. Og han skriver humoristisk. Kapitlene/artiklene er lettleste og korte, og «to the point». Årets gebursdags- og julegave til krimelskeren!

Den korteste av alle grøssere skal visstnok være denne: Det siste mennesket på jorden satt alene i et rom. Da banket det på døren.

Leseliste.