Mørket

av (forfatter) og Thomas Heggen (oversetter).

Bonnier norsk forlag 2023 Innbundet

Politietterforsker Hulda Hermannsdóttir i Reykjavík blir mot sin vilje tvunget til en tidlig pensjon. Hun gruer seg til ensomheten, og minnene fra hennes mørke fortid som truer med å komme tilbake for å hjemsøke henne.

Men før hun slutter i politiet får hun to uker på seg til å løse en siste uløst sak som hun selv får velge. For Hulda er ikke i tvil om hvilken sak hun bør velge og hun gjenopptar den til stor misnøye fra tidligere politietterforskere. Saken om den russiske kvinnen hvis håp om asyl endte på den mørke, kalde kysten av et ukjent land. Snart oppdager Hulda at en annen ung kvinne forsvant samtidig, og at ingen forteller henne hele historien. Hulda vil finne morderen, selv om det betyr at hennes liv settes i fare.

Forlag Bonnier norsk forlag

Utgivelsesår 2023

Serie Hulda Hermannsdóttir (1)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Island

Hulda er politietterforsker, og karrieren synger på siste verset. Ved årets utgang står pensjonisttilværelsen for tur. Dette er noe hun har skøvet foran seg, for Hulda elsker jobben sin. Da Huldas overordnede framskynder det hele, og gir henne kun to ukers varsel, faller verden sammen. Som plaster på såret, får hun velge seg en uløst sak å pusle med de siste dagene.
Hulda trenger ingen betenkningstid. Saken med den kvinnelige, russiske asylsøkeren som druknet for et år siden, har plaget henne. Det var ikke Huldas sak, men hun fulgte med fra sidelinjen. Alexander, etterforskeren som hadde ansvaret, var tydeligvis overbevist om at det hele dreide seg om selvmord. Allerede på Huldas første dag av etterforskningen, finner hun mangelfull informasjon, og store hull. Alexander er merkelig irritert på at Hulda nå gjenopptar saken hans, og flere Hulda snakker med virker å ha ting å skjule.
Ganske snart finner Hulda ut at en annen kvinne forsvant samtidig med den russiske asylsøkeren, og Huldas liv henger plutselig i en tynn tråd.

Mørk, islandsk krim. Lettlest og fengende.
Ble kåret til en av de 100 beste krimbøkene utgitt etter 1945 av The Times.

Litt usikker på om det er forfatterens språk eller oversettelsen som gjør at denne ikke når helt opp til 6 for meg, men det er noe litt for enkelt over språket innimellom. Men jeg slukte boka, den er spennende i lange baner!

Jeg lover deg - denne slutten så du ikke komme! Garantert!

Denne boka anbefaler jeg absolutt. En thriller fra den kalde øya som har fått navnet Island.

Jeg likte Hulda som etterforsker veldig godt, livet hennes og tankene. Boken var spennende og jeg kunne glatt gitt den høyere poeng om det ikke var for den irriterende slutten. Hatet den!

Veldig lettlest og fengende historie, med en helt uventet og uvanlig slutt. Ble nesten litt irritert over slutten, må lese neste bok!

I don't believe in having regrets: life is what it is, it plays out one way or another.

Blir det et bedre leseår enn 2020? (35 bøker)

• "Øya" av Ragnar Jónasson
  • "Tåken" av Ragnar Jónasson