Mørket vet

av (forfatter) og Silje Beite Løken (oversetter).

Cappelen Damm 2020 Heftet

Mørket vet er første bok i en ny kritikerrost serie om den pensjonerte politimannen Konrad. Den islandske mesteren har skrevet en sterk og gåtefull historie om fortidige løgner og synder som til slutt kommer for dagen.

En turgruppe oppdager et lik dypt nede i isbreen Langjökull, trolig en forretningsmann som forsvant i området tretti år tidligere. Den gangen ble det gjort omfattende søk, men etter en langvarig politietterforskning sto de igjen uten svar. En av mannens forretningsforbindelser satt kort i varetekt, men politiet hadde ingen fellende bevis.

Nå blir den samme mannen arrestert, og Konrad, den pensjonerte politimannen som ledet saken den gang, blir tilkalt for å gjenoppta etterforskningen. Da en kvinne kommer med ny informasjon, kan det se ut som de endelig har funnet løsningen på den langstrakte gåten.

ISBN13 9788202661984

EAN 9788202661984

Serier En Konrád-krim (1) Kaliber

Omtalt sted Island

Har lest ca. 100 sider og nå gidder jeg ikke mer. De første 10-12 bøkene hans elsket jeg! Klarte ikke å legge dem fra meg rett og slett, men de siste 2-3 har blitt tammere og tammere og kjedeligere og kjedeligere. Og denne tok kaka. Når det er absolutt ingen verdens ting som frister meg det aller minste til å lese videre etter 100 sider så gidder jeg ikke mer. Selv om det er Arnaldur som står bak. Sorry.

• "Mord på Kilen - Olivia 6" av Lene Lauritsen Kjølner
  • "Tre dager senere var hun borte" av Christian White