Mørket er min venn

en grenselos forteller

av (forfatter) og Per Frisch (oppleser).

Cappelen Damm 2008 Lydfil

Boka tar utgangspunkt i Ragnvald Thoresens dagbok, og skildrer hans arbeid som grenselos og kurer under andre verdenskrig. Lastebileieren fra Kampen i Oslo gjorde en stor innsats fra april 1940 til krigens siste dager, og sønnen har skrevet denne boka som lar leseren komme grenselosene tett innpå livet.

Da tyske tropper okkuperte Norge, ble det raskt nødvendig å evakuere folk
til Sverige. Etter hvert ble det også smuglet våpen, medisiner, mat, penger og viktige meldinger over grensa.

En av de mest aktive grenselosene og kurerene var Ragnvald Thoresen, bokser og lastebileier fra Kampen i Oslo. Med Gestapo i hælene gjorde han en stor innsats fra april 1940 til krigens siste dager. Gestapo plantet provokatører blant flyktningene for å avdekke smuglerruter og personer som var involvert. De som ble tatt, ble ofte torturert og skutt.

Basert på Ragnvald Thoresens detaljerte dagbok, samtaler og artikler har sønnen Jan Erik skrevet denne intense skildringen, som lar leseren komme de legendariske grenselosene tett inn på livet.

Utgivelsesår 2008

Format Lydfil

ISBN13 9788202299071

EAN 9788202299071

Genre Personlige beretninger

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Norge

Omtalt person Ragnvald Thoresen

Skjønnlitteratur, sakprosa og barnebøker som hovedsakelig handler om grenselosene.
Kom gjerne med tips om andre bøker.

• "Alt hva mødrene har kjempet - kvinner i motstand 1940-1945" av Mari Jonassen
  • "Jeg var Rinnans fange - mitt møte med Gestapos torturister" av Alf Nielsen
  • "Djevelens rytter - roman" av Jan Ove Ekeberg
  • "Mysteriet Olga Tsjekhova - var Hitlers favorittskuespillerinne også russisk spion?" av Antony Beevor
  • "Helvete på jord - en frontkjempers historie" av Rolf Ivar Jordbruen
  • "Falskmyntner i Sachsenhausen - hvordan en norsk jøde overlevde Holocaust" av Moritz Nachtstern
  • "Tidsvitner - fortellinger fra Auschwitz og Sachsenhausen" av Jakob Lothe
  • "Det frosten tok - roman" av Kari Nygaard
  • "Jakten på Olav den hellige" av Øystein Morten
  • "Den fantastiske reisen til fakiren som gjemte seg i et Ikea-skap" av Romain Puértolas
  • "De søvnløse - roman" av Kim Leine
  • "Kathe, alltid vært i Norge - biografi" av Espen Søbye