Mørke over Sethanon

sagaen om riftkrigen tredje bok del II

av (forfatter) og Morten Hansen (oversetter).

Tiden 2000 Innbundet

Prins Arutha og hans følge samles for det endelige slaget mot Marcos. Ved Sethanons murer avgjøres skjebnen til de to verdene og sammenhengen mellom Kelewan og Midkemia avsløres. Dette er tredje bok i sagaen om riftkrigen.

I Sagaen om Riftkrigen bringes vi inn i verdenen Midkemia, hvor det fredelige Kongeriket er truet av mystiske makter. Samtidig er Midkemias skjebne uløselig knyttet til hendelsene på en annen klode, Kelewan. Riften som forbinder de to klodene, kan også trekke til seg uønskede og ødeleggende krefter. Sammen med prins Arutha kjemper de to unge mennene Pug og Tomas for å motvirke denne trusselen. Deres liv fylles av dramatikk og uforutsette og skremmende hendelser.
I tredje bok i Sagaen om Riftkrigen står Kongeriket overfor en ny trussel fra den mystiske Murmandamus, som med sin enorme hær er klar til invasjon. I sin kamp mot fienden har prins Arutha, den tidligere tyven Jimmy og deres følgesvenner, store overraskelser i vente, idet deres ferd fører dem til ukjente områder på den andre siden av den store fjellkjeden i nord. Samtidig må de to unge mennene Pug og Tomas, begge nå i besittelse av krefter som overgår deres villeste drømmer, legge ut på en utrolig reise gjennom tid og rom for å finne den eneste som kan hjelpe dem. Men tiden er knapp, for på Mikademia nærmer mørket seg.
Raymond E. Feist ble født i 1945 i Sør-California, hvor han også vokste opp. Han har eksamen i kommunikasjonsteori fra University of California. Han har to barn og bor utenfor San Diego.Med sin fremragende evne til å skape troverdige skikkelser og realisme og dybde gjennom detaljer, holder Feist leserne i et fast grep fra første til siste side. I tillegg til de bestselgende "Riftwar"-bøkene har han skrevet "The Serpentwar Saga", som foregår i samme verden. Sammen med Janny Wurts har han skrevet den "Riftwar"-tilknyttete "Empire"-trilogien.
Oversatt av Morten Hansen

Forlag Tiden

Utgivelsesår 2000

Serie Sagaen om Riftkrigen

Genre Fantasy

• "Magiens mester - sagaen om riftkrigen første bok del II" av Raymond E. Feist
  • "Legenden om tvillingene. Bd. 2 - lys og mørke" av Margaret Weis
  • "Legenden om tvillingene. Bd. 1 - magiens våpen" av Margaret Weis
  • "Magikerens lærling - sagaen om riftkrigen første bok del I" av Raymond E. Feist
  • "Sølvtorn - sagaen om riftkrigen annen bok" av Raymond E. Feist
  • "Dragens skygge - del 1" av Katharine Kerr
  • "Lord Valentines slott - del 1" av Robert Silverberg
  • "Dragens skygge - del 2" av Katharine Kerr
  • "Trollmannens første regel - sannhetens sverd første bok del 2" av Terry Goodkind
  • "Shannaras seidmann - del I" av Terry Brooks
  • "Elvens barn - første bok om Elvegudens utvalgte" av J. Gregory Keyes