Mørkalven

Bok 1

Alene

av (forfatter) og Helen Kaldheim (illustratør).

Egmont 2022 Heftet

Episk ungdoms-manga - rått og besettende om utenforskap!

Alle mørkalver er blitt utryddet, bortsett fra en liten gutt som vokser opp blant hvitalver. Hans navn er Caim. Etter den store krigen mellom alvene er Caim dømt til et vanskelig liv, fordi nesten alle hater ham og ønsker ham død. En dag forteller læreren om et sted som heter Joker. Der kan alle leve i fred, uansett hvem de er.

Caim får et sted å drømme om, og han får overraskende nok også en venn. En ny gutt på skolen som ikke ser ut til å bry seg om Caims mørkere hudfarge. Men vil vennskapet vare hele veien fram til det mystiske stedet Joker?

Helen Kaldheim er cosplayer, barista og mangategner. Med «Mørkalven» ønsker hun å bidra til større utbredelse av manga blant ungdom i Norge.

Forlag Egmont

Utgivelsesår 2022

Serie Mørkalven (1)

Genre Manga Fantasy

Endelig en norsklagd manga. Jeg hadde lest artikkelen om skaperen Helen Kaldheim eller Heli Peach som hun går under, og da vi fikk denne inn på biblioteket visste jeg at jeg ville lese den med en gang. Jeg har hatt mine perioder med manga de siste 10 årene selv om jeg ikke leser så veldig mye av det nå til dags. Det dukker allikevel opp serier her og der som jeg hiver meg på. Mørkalven er nå en av disse seriene. Den er utrolig fint tegnet og farget, og historien er spennende. Jeg ser allerede frem til volum 2. For de som ikke liker manga på grunn av at manga vanligvis leses "feil vei" så kan jeg forsikre om at denne går i den normale retningen.

Norsk manga, et kjærkomment tilskudd i manga-verdenen her på biblioteket. Jeg synes historien er litt springende og noen av kapitlene har litt brå slutt. Men kommer jeg til å lese nr. 2? Jada. :o)

• "Molly er min" av Siri Spont
  • "Fanget" av Cha Sandmæl