Mitt vennskap med Jesus Kristus

av (forfatter) og Trude Marstein (oversetter).

Gyldendal 2009 Innbundet

Etter å ha mistet moren, popikonet Grith Okholm, har Nikolajs liv vært en negativ spiral av vold og selvdestruksjon. I ti år forsøker storesøsteren hans forgjeves å beskytte ham mot hans eget selvhat, men Nikolaj banker, slår og smadrer alt og alle på sin vei, inntil en mann med skjegg og sandaler dukker opp en lørdag kveld. Han forsøker å få Nikolaj til å bli et bedre menneske. Dette blir starten på en erkjennelsesreise fylt med kjærlighet, sex, vold, popmusikk og Jesus Kristus.

En svart komedie om kjærlighet, sex, vold, popmusikk og Jesus Kristus. Hva gjør du når Jesus Kristus uventet dukker opp i leiligheten din en sen lørdag kveld? Nikolaj er ikke i tvil: Han smadrer et askebeger i nakken på ham. Etter å ha mistet moren sin, det store popikonet Grith Okholm, har Nikolajs liv vært en negativ spiral av vold og selvdestruksjon. I ti år forsøker storesøsteren hans forgjeves å beskytte ham mot hans eget selvhat, men Nikolaj banker, slår og smadrer alt og alle på sin vei, inntil en mann med skjegg og sandaler dukker opp en lørdag natt. Han tvinger Nikolaj til å forsøke å bli et bedre menneske. Dette blir begynnelsen på en erkjennelsesreise som tar oss med fra København til Tarm på Vestjylland, en reise fylt med kjærlighet, sex, vold, popmusikk og Jesus Kristus. Lars Husum har skrevet en mørk komedie om en gruppe veldig ulike venner, og et drama om tro og frelse, skyld og forsoning. Mitt vennskap med Jesus Kristus er sær og voldsom, allmenn og kjærlig -- en dynamisk og uforutsigbar fortelling om mennesker som befinner seg i ulike virkeligheter.OM FORFATTERENLars Husum (f.1974) jobber som dramaturg og tekstforfatter. Mitt vennskap med Jesus Kristus er hans skjønnlitterære debut. Boka er så langt solgt til syv land. «Romanens styrke er handlingens driv og energi, dramaet er konstant høyt, handlingen buldrer og raser avgårde ...» Mikkel Bruun Zangenberg, Politiken«Lars Husum er en forteller av guds nåde.» Peter Stein Larsen, Kristelig Dagblad«Sjarmerende debutroman (...) underholdende og oppløftende.» Julie Top-Nørgaard, Jyllands-posten«En ganske original roman om et menenske uten holdepunkter i livet (...) en absolutt velskrevet, spennende og småeksperimenterende roman med et sterkt driv ...»Klaus Rothstein, Weekendavisen

Utgivelsesår 2009

ISBN13 9788205390898

EAN 9788205390898

Omtalt sted København

Jeg tar et par øl til med Jesus, og vi snakker om løst og fast.

• "Hvis en reisende en vinternatt" av Italo Calvino
  • "Rettsstridig forføyning - en roman om kjærlighet" av Lena Andersson
  • "Jeg skal vise dere frykten - roman" av Nikolaj Frobenius
  • "Tonje Glimmerdal" av Maria Parr
  • "En dag" av David Nicholls
  • "Vente, blinke - eit perfekt bilete av eit personleg indre" av Gunnhild Øyehaug
  • "Siste natt i Twisted River" av John Irving