Mitt liv med Saddam

av (forfatter), Lena Katarina Swanberg (medforfatter) og Hege Frydenlund (gjendikter).

Schibsted 2010 Innbundet

I denne boka forteller forfatteren om sitt over tretti år lange forhold til den irakiske diktatoren Saddam Hussein.

Parisoula Lampsos treffer Saddam Hussein når hun akkurat har fylt seksten år. Hun er datter til en gresk forretningsmann og dessuten utrolig vakker. Saddam fyller snart trettito år og er ny i det mektige Baathpartiet. De forelsker seg og dermed er hennes skjebne bestemt. "Hver familie i Irak har sine sorgens minner av Saddam Husseins tid ved makten. En henrettet make, sønner som er drept i krig eller døtre som er sporløst forsvunnet. Alle har noe å minnes med avsky. Hver gang noen banket på døren ble man redd. Hvem kommer? Hvem tar hvem? Hva skjer? Skyldig eller uskyldig spilte ingen rolle, å spørre etter grunnen var meningsløst. For å forstå det jeg har å fortelle må man forstå disse vilkårene. Saddam Hussein var en mann som ikke hadde noen motforestillinger mot å drepe egen familie. Hvorfor skulle han beskytte meg?"

Forlag Schibsted

Omtalt sted Irak

Omtalt person Saddam Hussein Parisoula Lampsos

Det er en stund siden jeg leste denne nå, men jeg husker at det å legge fra seg boka var svært vanskelig. Det var svært godt fortalt, og man levde seg inn i boka.
Må få lest den igjen!

• "Jakten på en overgriper - Annetts historie" av Therese Ridar
  • "Mitt liv som Ola Noman" av Noman Mubashir
  • "Frihet og fangenskap" av Simona Ahrnstedt
  • "Saltsøstrene" av Tiffany Baker
  • "Brev til min datter - datteren fra Alvdal-saken med gripende brev til sin egen datter" av Anne-Britt Harsem
  • "Et hav av minner" av Alyson Richman
  • "Da gråter englene - historien om en ung kvinne som blir utstøtt av Jehovas vitner" av Marianne
  • "I et hus i Alvdal - eldstesønnens historie" av Anne-Britt Harsem
  • "Trærnes hemmelige liv - skogen i bilder" av Peter Wohlleben
  • "Munken som solgte sin Ferrari - om å virkeliggjøre sine drømmer og realisere sin skjebne" av Robin S. Sharma
  • "Himmelgraven" av Xinran
  • "En bedre dag i morgen - en barnesoldat forteller" av Ishmael Beah