Mitt liv med Napoleon

Engelstad 2020 Innbundet

Dagboken til en ung fransk kvinne fra middelklassen som blir kantinebestyrer i Napoleons hær i Tyskland i 1813.

Dette er noen omtaler:
«Spennende om kvinneliv i Napoleons hær» (Klassekampen)
«Dette er levende historie». (Magebind hos Tanum, Karl Johan)
«En juvel av en bok» (Torstein Bieler Østveit, komponist, filmregissør)
«Boken gir et svært interessant innblikk i Napoleonstidens Frankrike, hvordan krig virker og ikke minst hva stormannsgale diktatorer kan påføre sine innbyggere av vondskap og lidelser.» (Bjarne Jensen, professor, samfunnsdebattant)

Forlag Engelstad

Utgivelsesår 2020

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1800-1850

Omtalt sted Frankrike Italia

Omtalt person Napoleon I Marie Louise

Dette er langt fra en søt liten historie i Jane Austin-stil, som man kanskje kan tro fra bildet på forsiden av boken. Selv om første del av boken er ganske idyllisk. En ung pikes tanker i en forholdsvis enkel og trygg verden.
Men i Frankrike styrer Napoleon, og i Europa raser krigen. Og den unge og nygifte Marie velger å følge sin mann til slagmarkene i Tyskland. Alt dette skriver den unge Marie ned i sin dagbok. Det blir en førstehånsskildring av krigens grusomheter, og tanker rundt moral og lojalitet.
Alt sett gjennom en kvinnes øyne. Et annerledes innblikk inn i krigens umenneskelige og meningsløse univers.

Søndag 10. oktober ( 1813)
I dag passerte vi den berømte slagmarken ved Lützen, hvor Napoleon hevdet å ha vunnet en avgjørende seier over de Allierte for mindre enn et halvt år siden. På sin side hevdet de Allierte at det var de som hadde vunnet en avgjørende seier her. I vår må slagmarken ha blitt sådd med havre, og i sommer må den ha vært en enorm havreåker. I dag var den en enorm høstet åker som strakte seg langt ut i horisonten. Nå, mindre enn et halvt år senere, var det ingen tegn på at det hadde vært et blodig slag her. Åkeren så fredelig ut. Det var vanskelig å forestille seg at den 2. mai i år kjempet to hærer et blodig slag her med 50.000 drepte eller skadde soldater. Tenk det!
Et antall like stort som hele den mannlige befolkningen i en stor by. Nå var ujevnhetene i den høstende åkeren de eneste tegn på at tusenvis av lik ligger skjult under jorden.

Det er vanskelig å akseptere at så mye lidelse og så mye elendighet har etterlatt seg så få spor. Hva er et menneskeliv verdt? Er det verdt noe? Kanskje mistet en ny Kant, eller en ny Mozart, eller en ny Voltaire livet her blant alle de unge døde? Hvor mange av de døde kunne ha gjort en kvinne lykkelig? Hvor mange av de døde her kunne ha blitt kjærlige fedre eller ektemenn?

Alt jeg leser disse måndenen

• "Havets kirkegård - roman" av Aslak Nore
  • "Ekko av en venn - roman" av Ingvar Ambjørnsen