Mitt hjerte blør for mitt folk

høvding Josephs berømte tale i Washington 1879

Ex Libris forl. 1995 Heftet

Chief Joseph (ca. 1840-1904) var leder for et av folkene i den såkalte Nez Perces-stammen i fjellene i det nordvestre USA, ved grensen mellom Orgeon og Idaho. Han prøvde å flykte til Canada med stammen sin, men overgav seg til Nelson A. Miles, som hadde lovet at stammen skulle få vende tilbake til sitt opprinnelige land. Løftet ble ikke holdt, og dette er talen høvdingen holdt i 1879 for en stor for samling av politikere, diplomater o.a. Her redegjør han for de begivenhetene som gikk forut for Nez Perces-stammens flukt til Canada, og om hans folks kamp for å overleve i reservatet.

Forlag Ex Libris forl.

Utgivelsesår 1995

Omtalt sted USA

• "Jorden skal gråte - USAs historie med indianernes øyne" av James Wilson
  • "Grensen - en reise rundt Russland gjennom Nord-Korea, Kina, Mongolia, Kasakhstan, Aserbajdsjan, Georgia, Ukraina, Hviterussland, Litauen, Polen, Latvia, Estland, Finland og Norge samt Nordøstpassasjen" av Erika Fatland
  • "Slåttekar i himmelen - roman" av Edvard Hoem
  • "Klippehulens folk" av Jean M. Auel