Mitt Afrika

opplevelser fra sykkelsetet

Stetind forl. 2014 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Fra de første pedaltråkkene i Sudan og til målstreken nås i Sør-Afrika, tar Sigrid leseren med på virkelighetens eventyr. Sykkelturen varer i fire måneder, går gjennom ni land, og er 11 800 kilometer lang. Hun sykler gjennom ørken, sterk vind, intens varme, bratte fjell og på varme lavasteiner. Hun blir spådd av en heksedoktor, hører barnelatter, opplever deprimerte og berusede geiter, og hun ser løver og elefanter på nært hold.

Dette er en fortelling om Sigrid sine opplevelser fra sykkelsetet gjennom Afrika. Fra møtet med arabiske kamelselgere i Sudan, steinkastende barn i Etiopia til vakre masaikvinner i Kenya. Hun svømmer med delfiner på Zanzibar, og sykler med elefanter i Botswana. Smilende og kontaktsøkende barn heier henne fram gjennom hele Afrika. Men turen er ikke helt uten farer. Sigrid sover med hyener, løver og dødelige skorpioner vandrende rundt campen, trafikken er tidvis skremmende, og hun havner på sykehus.

Opplevelsene fra sykkelsetet skildres ekte og oppriktig. Dette er også en beretning om en uerfaren syklist sin kamp gjennom noen av verdens verste sykkelterreng, om opp- og nedturer, og om å utforske sin egen usikkerhet, viljestyrke og motivasjon. I tillegg får leseren historiske anekdoter og oppdateringer på politisk og økonomisk utvikling i de ulike landene. Og skulle leseren ha lyst å sykle i sporene hennes, så gir hun praktiske råd mot slutten av boka.

Forlag Stetind forl.

Utgivelsesår 2014