Mistesmykket

av (forfatter) og Jill Moursund (illustratør).

Gyldendal 2015 Innbundet

Varmt og nært om å finne noe og miste det igjen, og om å gjøre noe du vet du ikke får lov til.

På enga bak huset finner Selma et smykke. Mamma forteller at det en gang tilhørte mormor, som Selma aldri fikk møtt. Mamma bestemmer at Selma skal få det når hun fyller 13. Det er lenge til. Selma fyller fem om tre dager. Kan det være så farlig å bruke det bare litt, selv om det ikke er lov? For eksempel i barnehagen på bursdagen?
Forfatter Ingvill Solberg har tidligere utgitt tre diktsamlinger, men dette er første gang hun skriver for barn. Illustratør Jill Moursund har utgitt en rekke bildebøker siden debuten i 2006, både egne og i samarbeid med andre.

Utgivelsesår 2015

ISBN13 9788205473782

EAN 9788205473782

Selma fyller 5 år. Hun finner et smykke som har tilhørt mormor. Mamma sier hun kan få det når hun fyller 13. Men det frister fryktelig å prøve det når det ligger der i smykkeskrinet!
Om å finne noe, og så miste det. Om fristelser og dårlig samvittighet. Kanskje denne kan passe til lesestund for barnehager? Eller 1.klasse?

Bøker jeg kan snakke om når jeg har klassebesøk for 2.klasse

En liste over bøkene jeg har lest i 2015. Som barn- og ungdomsbibliotekar går det mye i bøker som passer for den gruppen.

Bøker om barn og besteforeldre. Til lesestund for barnehage. Eller for besteforeldre og barnebarn :-)

• "Vindtrollet" av Sigri Sandberg
  • "Tre er en for mye" av Ingvild Boberg