Miss Marie

Aschehoug 2019 Innbundet

Første verdenskrig raser i Europa og bakerfamilien Thoresen i Kristiania mangler mel. En dag kommer en invitasjon fra de to tantene i Amerika til eldstedatteren Thea. Hun kan hjelpe familien økonomisk om hun drar i tjeneste for den velstående Vanderbilt-familien i Amerika. Takker hun ja, må hun si farvel til kjæresten Hans, som snakker om forlovelse.
Thea reiser over Atlanterhavet til et liv hun ikke har kunnet forestille seg. Som tjenestepike ved landstedet Idle Hour på Long Island blir de forskjellene hun har sett hjemme små. Her i dette landet hvor det skulle være frihet for alle, er det forskjell på alt. Og Thea er en av de usynlige.
Hun støtter seg til tantene, men de har en hemmelighet som Thea etter hvert må bære sammen med dem, om ikke alt skal rase. Og når urettferdighetene i Vanderbilt-systemet begynner å få konsekvenser også blant tjenerne, må Thea stille spørsmål ikke bare om hva hun mener er rett, men også om hvem hun selv er og hva hun står for.

Miss Marie er første roman i en planlagt trilogi om Thea.

ISBN13 9788203363764

EAN 9788203363764

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1914-1918

Omtalt sted USA

Miss Marie er en historisk roman satt til første verdenskrig i Kristiania. Thea er eldstedatter i en fattig bakerfamilie. Hun håper at en dag kan hun ta over bakeriet, selv om damer ikke er godkjente i bakeryrket, og så drømmer hun om forlovelse med kjæresten hun har. Men når bakeriet går mer og mer i tap, og det er langt mellom melsekkene, må hun som eldstedatter gjøre det hun kan for å bedre økonomien. Hun blir derfor sendt til Amerika for å jobbe som tjenestepike i et rikt hjem. Her møter hun et veldig anderledes land, med andre skikker enn hva hun er vandt med fra Norge.

Jeg må fremdeles si at boka lå utenfor min komfortsone, og dermed kan jeg ikke si at jeg synes den var fantastisk. Men, jeg synes den var god nok, og jeg er sikker på at min mor vil like den veldig godt - siden hun liker historiske romaner veldig godt. Og, jeg kommer nok til å lese resten av trilogien, fordi jeg vil jo vite hva som skjer videre med Thea. Så, hvis du liker denne typen bøker så synes jeg du skal sjekke ut Miss Marie.

• "Det beste i livet" av Rona Jaffe
  • "Lange skygger" av Elia Barceló