Miss Marie

EAN 9788203363764

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1914-1918

Omtalt sted USA

Interessant bok om ei ung jente, datteren til bakeren som emigrerte i båt over Atlanteren til USA for å tjenestegjøre for en familie. Håpet var å tjene så me penger at hun kunne redde familiens bakeri.

Dette er første bok i en trilogi - og jeg gleder meg til neste!

Les hele omtalen her

For en fin roman, jeg gleder meg til å lytte videre om Thea :)

Miss Marie er en historisk roman satt til første verdenskrig i Kristiania. Thea er eldstedatter i en fattig bakerfamilie. Hun håper at en dag kan hun ta over bakeriet, selv om damer ikke er godkjente i bakeryrket, og så drømmer hun om forlovelse med kjæresten hun har. Men når bakeriet går mer og mer i tap, og det er langt mellom melsekkene, må hun som eldstedatter gjøre det hun kan for å bedre økonomien. Hun blir derfor sendt til Amerika for å jobbe som tjenestepike i et rikt hjem. Her møter hun et veldig anderledes land, med andre skikker enn hva hun er vandt med fra Norge.

Jeg må fremdeles si at boka lå utenfor min komfortsone, og dermed kan jeg ikke si at jeg synes den var fantastisk. Men, jeg synes den var god nok, og jeg er sikker på at min mor vil like den veldig godt - siden hun liker historiske romaner veldig godt. Og, jeg kommer nok til å lese resten av trilogien, fordi jeg vil jo vite hva som skjer videre med Thea. Så, hvis du liker denne typen bøker så synes jeg du skal sjekke ut Miss Marie.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Lettlest og god historie om Thea som blir til Marie når hun ankommer USA og starter å jobbe hos Vanderbilt-familien. Gleder meg til å ta fatt på neste bok.

[I]ngen ser klart før de står alene. Da var det vel slik med Consuelo også, at hun måtte våge å kjenne på smerten inni seg før hun kunne forstå at det var noe mer, og hva det noe var."

• "Sykehuset på Ellis Island - roman" av Ellen Vahr
  • "Skygger under overflaten" av Laila Brenden
  • "Bakeriet i Brooklyn - roman" av Ellen Vahr
  • "Den hemmelige ingrediensen" av Caroline Säfstrand
  • "Lady Evelyns hemmelighet - en roman om oppdagelsen av Tutankhamons grav" av Gill Paul
  • "Rosalinds løgner" av Muna Shehadi
  • "En julestorm" av Camilla Davidsson