Miraklet ved Litza

Hitlers første nederlag på Østfronten

Vega forl. 2014 E-bok

Forsommeren 1941 tok tyske bergjegere seg fra Nord-Norge gjennom Finland og frem til den russiske grensen. Operation Silberfuchs var i gang. Det nordligste avsnittet av østfronten skulle sikre Hitler forsyninger av nikkel fra finske gruver, og legge den strategisk viktige havnebyen Murmansk under tysk kontroll. Til tross for gjentatte advarsler om et tysk overfall hadde Stalin unnlatt å mobilisere. Samtidig som værforholdene stadig ble verre, økte russernes motstandsevne. Tre blodige forsøk på å forsere elven Litza ble slått tilbake, og resulterte i en stillingskrig ved elvens bredder. Offensiven skulle utvikle seg til et mareritt for de mangelfullt utstyrte tyske soldatene, som snart var i mindretall på Litzafronten. I et spenningsmettet og kunnskapsrikt drama basert på hittil ukjent materiale forteller Alf R. Jacobsen om opptakten og de harde kampene som skulle lede til Hitlers første nederlag på østfronten. På særegent vis skildrer han krigsledernes dilemmaer i en uoversiktlig verdenssituasjon, alltid tett flettet sammen med vitnebeskrivelser fra skuddlinjen. Illustrert.

Forlag Vega forl.

Utgivelsesår 2014

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Russland

• "Narvik 1940" av Alf R. Jacobsen
  • "Kampen om Narvik - 62 desperate dager" av Asbjørn Jaklin
  • "Ulvetiden - krig og samarbeid" av Kjell Fjørtoft
  • "Skjebnehøst - Nord-Norge 1944" av Alf R. Jacobsen
  • "Krigen fra himmelen - fallskjermangrepet mot Dombås april 1940" av Egil Ulateig
  • "På havets bunn - sjøkrig og skattejakt" av Alf R. Jacobsen
  • "Arnhem - slaget om broene, 1944" av Antony Beevor
  • "Regiment Norge - historien om en frontkjemperenhet" av Harry A. Ellingsen
  • "Kryssild - krig og kjærlighet i Atlanterhavskonvoiene 1940-41" av Alf R. Jacobsen
  • "Operasjon Tirpitz - historien om jakten på Hitlers mektigste slagskip" av Patrick Bishop
  • "Norge i vikingtid - våre historiske og kulturelle røtter" av Torgrim Titlestad
  • "Veien mot undergangen - historien om de norske frontkjemperne" av Egil Ulateig