Mirakler

Atheneum forl. 1982 Heftet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp boka hos ark.no

Forlag Atheneum forl.

Utgivelsesår 1982

I ungdommen hadde Lewis blitt en overbevist ateist, og det var fra dette utgangspunktet han gradvis nærmet seg den kristne tro. Skjønt - «nærmet seg» er ikke det mest treffende utrykket, i hvert fall ikke slik Lewis selv så det. Han hevder at hans tilnærming til kristen gudstro snarere skjedde motvillig og under stor indre motstand. Selve omvendelsen skildrer han som en kapitulasjon. I selvbiografien Tatt av gleden sier han det slik: «Du må prøve å se meg for deg, alene i dette rommet på Magdalen College, der jeg natt etter natt følte...at han kom uavvendelig nærmere, han som jeg så inderlig ønsket ikke å møte. Det som jeg hadde hatt så stor angst for, hadde til slutt rammet meg. I sommersemesteret i 1929 kapitulerte jeg og innrømmet at Gud var Gud. Jeg knelte og bad - antakelig, den natten, den mest oppgitte og motvillige konvertitt i hele England.»

• "Djevelen hever glasset - essays" av C.S. Lewis
  • "Om forlatelse og andre essay" av C.S. Lewis
  • "Den sårede hjelper - hvordan vi med vår sårbarhet kan bli en kilde til liv for andre" av Henri J.M. Nouwen
  • "Her for å bli" av Stefan Gustavsson
  • "Djevelen dypper pennen" av C.S. Lewis
  • "Se det i øynene" av C.S. Lewis
  • "Motstand og hengivelse - brev og opptegnelser fra fengselet" av Dietrich Bonhoeffer
  • "En sorg som min" av C.S. Lewis
  • "Tatt av gleden - om min barndom og oppvekst" av C.S. Lewis
  • "Kristen med god grunn - om sannhet i en tid fylt av tvil" av Stefan Gustavsson
  • "21 kirkefedre - historien om hvordan kristendommen ble utformet" av Peter Halldorf
  • "Den store skilsmissen - en drøm" av C.S. Lewis