Mirakler

Atheneum forl. 1982 Heftet

Forlag Atheneum forl.

Utgivelsesår 1982

I ungdommen hadde Lewis blitt en overbevist ateist, og det var fra dette utgangspunktet han gradvis nærmet seg den kristne tro. Skjønt - «nærmet seg» er ikke det mest treffende utrykket, i hvert fall ikke slik Lewis selv så det. Han hevder at hans tilnærming til kristen gudstro snarere skjedde motvillig og under stor indre motstand. Selve omvendelsen skildrer han som en kapitulasjon. I selvbiografien Tatt av gleden sier han det slik: «Du må prøve å se meg for deg, alene i dette rommet på Magdalen College, der jeg natt etter natt følte...at han kom uavvendelig nærmere, han som jeg så inderlig ønsket ikke å møte. Det som jeg hadde hatt så stor angst for, hadde til slutt rammet meg. I sommersemesteret i 1929 kapitulerte jeg og innrømmet at Gud var Gud. Jeg knelte og bad - antakelig, den natten, den mest oppgitte og motvillige konvertitt i hele England.»

• "Om forlatelse og andre essay" av C.S. Lewis
  • "Den sårede hjelper - hvordan vi med vår sårbarhet kan bli en kilde til liv for andre" av Henri J.M. Nouwen
  • "Gjør som Gud - bli menneske" av Stefan Gustavsson
  • "Motstand og hengivelse - brev og opptegnelser fra fengselet" av Dietrich Bonhoeffer
  • "Djevelen dypper pennen" av C.S. Lewis
  • "Se det i øynene" av C.S. Lewis
  • "Kristen med god grunn - om sannhet i en tid fylt av tvil" av Stefan Gustavsson
  • "En sorg som min" av C.S. Lewis
  • "21 kirkefedre - historien om hvordan kristendommen ble utformet" av Peter Halldorf
  • "Tatt av gleden - om min barndom og oppvekst" av C.S. Lewis
  • "Den store skilsmissen - en drøm" av C.S. Lewis
  • "Det store puslespillet - jakten på de tidligste manuskriptene til Bibelen" av Hans Johan Sagrusten