Miraklenes tid

0-2 år

syv enkle steg for å lykkes med oppdragelsen

av (forfatter), Eivind Sæther (forfatter) og Hanne Løvdal (illustratør).

Pilar 2018 Innbundet

Å få en baby er et mirakel. Hver eneste gang. Og som forelder vil du så gjerne gjøre det rette. Denne boken er en guide på veien. Til søvn, mat og lek, til ordene som begynner å komme og behovene som melder seg. Boken er en reise gjennom milepælene alle nye foreldre har foran seg, men først og fremst gir den tryggheten både du og barnet trenger for å utvikle et langt og godt forhold sammen. Psykolog og familieterapeut Hedvig Montgomery har 20 års erfaring med arbeid blant barn og familier. I denne boken hjelper hun deg å skille gode råd fra dårlige, og hun viser deg hvordan du - i alt dette kaoset - finner din egen foreldrestemme. I tillegg deler hun egne erfaringer og triks for å hjelpe både barn og foreldre gjennom en tid full av mirakler - og store utfordringer. "Miraklenes tid: 0-2 år" er den andre boka i serien "Foreldremagi".

Forlag Pilar

Utgivelsesår 2018

Serie Foreldremagi-serien (2)

Siden jeg har en baby på 10måneder i skrivende stund, tenkte jeg oppdatere meg litt rundt det som Mongomery kaller "mirakenes tid", nemlig tiden fra 0-2år. Som pedagog så var det mye selvfølgeligheter, men noe trengte man bli mer bevisst. Men jeg er ikke utlært og lærte bl.a. at barn i denne alderen ikke har kapasistet til å bli oppdratt, for det skjer så mye i den alderen, men isteden for trenger de mye nærhet, omsorg og kjærlighet, de trenger å bli sett og hørt med det språket de har. En givende oppdatering som passer spesielt for førstegangsforeldre, men også som en oppfriskning til dem som har flere barn. Jeg savnet allikevel direkte kildehenvisninger til forskning på noen av områdene, men jeg får velge å stole på Hedvig at alt er redelig skrevet med støtte i forskning.

Å få barn er en mulighet til å ta med seg det fine mønsteret fra egen oppvekst, og til å bryte det som ikke har vært bra.

Du skal ikke beskytte barnet ditt fra alt, men du skal være den han ellerhun alltid kan komme til. Du skal være tryggheten.

Bøker til hjelp og trøst for foreldre.

Har ikke muligheten til å lese så mye lenger, men får se hvor mange bøker jeg klarer å få lest i år.

• "Hvordan snakke så barn vil lytte & lytte så barn vil snakke" av Adele Faber
  • "En god fødsel - forbered deg med mental trening" av Birgit Semundseth
  • "Hva er det jeg føler?" av John M. Gottman
  • "Barnehageårene - 2-6 år" av Hedvig Montgomery
  • "Barneskoleårene - 6-13 år" av Hedvig Montgomery
  • "Manus om anus - om kroppens (kanskje) viktigste organ" av Kaveh Rashidi
  • "Foreldremagi - syv enkle steg for å lykkes med oppdragelsen" av Hedvig Montgomery
  • "Hjerteforeldre - de fem enkle stegene som bygger barnets selvtillit og hjelper dem å vokse sosialt, emosjonelt og intellektuelt" av John M. Gottman
  • "Ungdomsårene - 13-19 år" av Hedvig Montgomery
  • "La mamma bæsje i fred! - en ærlig bok om familielivet!" av Malin Meekatt Birgersson
  • "Meieriet - roman" av Mette Karlsvik
  • "Bli mor no?" av Kristina Leganger Iversen