Minnesota-trilogien

Tiden 2012 Heftet

Den norskættede politimannen Lance Hansen finner en ung norsk turist drept ved Lake Superior i Minnesota, USA. Han finner paralleller til en annen drapssak knyttet til det samme stedet, og oppdager senere at det involverer hans egen familie. Lance er overbevist om at en mann er uskyldig dømt, og at broren hans, Andy, er den riktige morderen.

Den kritikerroste Minnesota-trilogien samlet i ett bind: Drømmenes land, De døde og Ravnene.

Den norskættede politimannen Lance Hansen finner en ung norsk turist brutalt myrdet ved bredden av Lake Superior i USA. Samtidig finner han spor etter en hundre år gammel mordgåte, og det er ting som tyder på at Lance selv utgjør et bindeledd mellom de to sakene. Sakte spinnes en nervepirrende vev av indre og ytre historier mellom brutale drap, familiehemmeligheter, forlengst avdøde indianere og dagens norsk-amerikanske miljø i Minnesota. Alt mens mordetterforskningen ubønnhørlig nærmer seg sitt klimaks.
Vidar Sundstøl (f. 1963) har selv bodd på The North Shore, området der trilogien utspiller seg. Bøkene om Lance Hansen er solgt til en rekke land, blant annet Frankrike, Italia og Tyskland.

Forlag Tiden

ISBN13 9788210052064

EAN 9788210052064

Serie Tiden pocket

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted USA

Dette er tre romaner i ett, men de henger så nøye sammen at det er meningsløst å bare lese en av dem, så sånn sett er det bra å ha alle tre samlet i ett bind.
De tre bøkene er ganske forskjellige, der særlig bok 2, De døde, skiller seg ut. Bok 1 er i utgangspunktet en kriminalroman, men tankene og sjelekvalene til den ene av de to hovedpersonene utgjør en viktig del og det utvikler seg til et slags brødredrama. Bok 2 er todelt, dels en forsterkelse og videreutvikling av brødredramaet fra bok 1, dels tankene (?) til en av de første som kom over fra Norge til Minnesota. Etter det mellomspillet som bok 2 må ansees som, er det mer utvikling i bok 3 fram mot den endelige (og overraskende) løsningen på mordgåten fra bok 1. Alt i alt slett ikke så verst.

Man kan reise både kort og langt i bøkenes verden. Fasinerende å se hvor mange spennende steder som dukker opp, allerede i titlene. Listen startet som en liten lek for meg selv. Men, så fikk jeg lyst til å dele den.

Bøker kjøpt pr 24/11. Må bare få nok tid til å lese... Prioriteringer, prioriteringer.... ;)

Noen av årets gleder og kanskje forargelser.

• "Byene på høysletten - grensetrilogien bd.III" av Cormac McCarthy
  • "Rødt støv - gjennom Kina" av Jian Ma