Ministeriet for den høyeste lykke

av (forfatter) og Kirsti Vogt (oversetter).

Pax 2017 Innbundet

Ministeriet for den høyeste lykke er Arundhati Roys første roman på tjue år. Den tar oss med på en reise over flere år og på tvers av et subkontinent - fra de trangbodde nabolagene i Dehlis gamleby til den blomstrende, nye verdensmetropolen som omgir den, til den vakre Kashmirdalen og skogene i det sentrale India, der krig er fred og fred er krig og der man, fra tid til annen, erklærer «normaltilstand».

På en gravlund utenfor murene til Delhis gamleby ruller Anjum, som før var Aftab, ut et tynnslitt persisk teppe og gjør stedet til et hjem. Snart kommer også den ukuelige løsarbeideren Saddam Hussain for å bo på gravlunden. Vi blir kjent med den gåtefulle, men sterke Tilo og de tre mennene som har elsket henne. Dessuten er det både én og to Miss Jebeen: den første, som blir født i Srinagar i Kashmir og gravlegges på Martyrenes gravlund i en alder av fire år; og den andre, som en natt på slaget tolv dukker nyfødt opp, i en krybbe av søppel, på et fortau i New Delhi.

Ministeriet for den høyeste lykke er både en fortelling om kjærlighet og en resolutt protest. Fortalt i en hvisken og med et rop - gjennom tårer og noen ganger latter. Menneskene vi møter blir slått i bakken av verdenen de lever i, og blir reddet og stablet på beina igjen, ved hjelp av kjærlighet - og håp. De er like sterke som de er sårbare, og de gir aldri opp. Ministeriet for den høyeste lykke er et kraftfullt og originalt flettverk, like oppfinnsomt som det er bevegende - og revolusjonerer hva en roman kan være og hva den kan få til. Og fra hver side lyser Arundhati Roys makeløse evner som historieforteller mot oss.

Forlag Pax

Omtalt sted India

Normality in our part of the world is a bit like a boiled egg: its humdrum surface conceals at its heart a yolk of egregious violence. It is our constant anxiety about that violence, our memory of its past labours and our dread of its future manifestations, that lays down the rules for how people as complex and as diverse as we are continue to coexist - continue to live together, tolerate each other and, from time to time, murder one another. As long as the centre holds, as long as the yolk doesn't run, we'll be fine. In moments of crisis it helps to take the long view.

Phd students from foreign universities working on social movements (an extremely sought-after subject) conducted long interviews with the farmers, gratefult that their fieldwork had come to the city instead of their having to trek all the way out to countryside where there were no toilets and filtered water was hard to find.

Hun ble gravlagt ved siden av Mulaqat Ali. Da Bismillah døde, ble også hun gravlagt på gravlunden til Anjum. Det samme ble geita til Zainab, som kunne ha fått plass i Guinness' rekordbok for en prestasjon uten sidestykke (til geit å være): å dø av naturlige årsaker (kolikk) etter å ha overlevd rekordhøye seksten bakr-id i Shahjahanabad. Det var selvfølgelig ikke han, men hans biske vesle matmor, som hadde æren for det. Guinness' rekordbok hadde selvsagt ikke noen slik kategori.

Biroo var en beagle som enten hadde rømt fra eller gjort nytten sin på laboratoriet til et legemiddelfirma. Han så medtatt og nedslitt ut, lik en tegning noen hadde forsøkt å viske ut.

• "Klosteret" av Zakhar Prilepin
  • "Djevelens rytter - roman" av Jan Ove Ekeberg