Mine venner

av (forfatter) og Hanne Herrman (oversetter).

Pax 1998 Innbundet

Boken handler om ensomhet, fortalt gjennom hovedpersonens enkle liv i en by i Frankrike. Handlingen tar utgangspunkt i livets trivielle gjøremål og observasjoner i hverdagen. Selv om vi møter noen tilsynelatende venner, blir ensomheten handlingslammende.

Forlag Pax

Utgivelsesår 1998

ISBN13 9788253019291

EAN 9788253019291

Serie Litterær palimpsest (8)

Omtalt sted Frankrike

Jeg kjenner at jeg blir meget trist til sinns mens jeg leser i denne boka, og da har jo Bove klart å røre ved det vesentlige.

Et menneske som jeg, som ikke arbeider, som ikke vil arbeide, kommer alltid til å bli avskydd.
I denne arbeiderboligen var jeg den forrykte som alle i bunn og grunn skulle ønske de hadde vært. Jeg var den som avsto fra kjøtt, fra kino, fra ull; for å være fri. Jeg var den, som uten å ville det, daglig minnet de andre om deres egen elendige eksistens.
De klarte ikke å tilgi meg at jeg var fri og at jeg ikke fryktet fattigdommen.

En sky dekket for solen. Den lunkne gaten ble grå. Fluene skinte ikke lenger.
Jeg følte meg trist.
For litt siden hadde jeg dratt av sted mot det ukjente i den tro at jeg var en fri og lykkelig vagabond. Nå var alt over på grunn av en sky.
Jeg gikk tilbake.

• "Tidlige dikt" av Gary Snyder
  • "Avantgardens solnedgang" av Octavio Paz
  • "Nike - dikt" av Caspar Eric
  • "Dikt i utvalg" av Nelly Sachs
  • "Masseforakt - kampen mellom høy og lav kultur i moderne samfunn" av Peter Sloterdijk
  • "ÆÆÅ" av Morten Langeland