"Mine slott"

en reiseguide til Edvard Munchs steder

av (redaktør).

Munchmuseet 2018 Innbundet

Edvard Munch omtalte ofte sine ulike boliger som «slott» eller «châteaux», og
med hans egne ord som bakteppe har Munchmuseet gleden av å presentere en samlet
oversikt over hans mange «slott» og tilholdssteder i Norge.

«Mine slott» - En reiseguide til Edvard Munchs steder leder leseren igjennom Oslo
og de mange stedene som har vært relevante for Munch, fra hans mange hjem, Grünerløkka og Pilestredet, til Nasjonalmuseet, Ekeberg-skråningen og villaen på Ekely. Munchs morsslekt kom fra Fredrikstad, og farsslekten kom fra Vågå. Selv var han født på Løten, og tilhørigheten til disse stedene hadde stor innvirkning på hans kunstnerskap. Han hentet inspirasjon til flere sentrale motiver fra Åsgårdstrand og Kragerø, og bodde i perioder på Jeløy, i Moss og ved Ramme gård i Hvitsten. Gjennom tekst og bilder forteller denne boken om tiden han tilbragte ved sine mange tilholdssteder, samtidig som den viser hvordan noen av hans mest kjente motiver er knyttet til de forskjellige stedene.

Boken er rikt illustrert med Munchs egne kunstverk og skisser, fotografier og fotografiske selvportretter. I tillegg får du informasjon om utsiktspunkter og opplevelser knyttet til hvert av Munchs steder, illustrert med nye og historiske fotografier.

«Mine slott» - En reiseguide til Edvard Munchs steder gir leseren mulighet til å bli bedre kjent med de mange spesielle stedene i Norge som spilte en viktig rolle i Edvard Munchs liv og kunstnerskap.

Forlag Munchmuseet

Utgivelsesår 2018