Mindfulness

en vei ut av depresjon og nedstemthet

av (forfatter), John Teasdale (forfatter), Zindel Segal (forfatter), Jon Kabat-Zinn (forfatter) og Tone M. Anderssen (oversetter).

Arneberg 2014 E-bok

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Denne boken er resultatet av et samarbeidsprosjekt mellom fire av verdens ledende forskere og klinikere innen feltet mindfulness-meditasjon og kognitiv atferdsterapi.
Med varme og innlevelse prensenterer forfatterne et nytt selvhjelpsprogram. De forklarer på en lettfattelig måte hvorfor grubling og annen tankevirksomhet ikke befrir oss fra negative tankemønstre. En av bokens forfatter, Jon Kabat-Zinn, er Ph.D. og professor emeritus i medisin. Han er grunnleggeren av Center for Mindfulness in Medicine, Health Care, and Society og dens verdenskjente Mindfulness-Based Stress Recuction (MBSR) Clinic. Han har skrevet en rekke bestselgende bøker om mindfulness.

Forlag Arneberg

Utgivelsesår 2014

ISBN13 9788282201124

EAN 9788282201124

En kjempe interessant bok med mye teori om hvorfor man blir deprimert, hvorfor man ikke klarer å endre det og ender tilbake gang på gang på gang, hvorfor grubling ikke hjelper og hvordan mindfulness kan hjelpe i en slik situasjon.
Boken gir også endel øvelser man kan teste ut, tips om hvordan man kan integrere mindfulness i dagliglivet og det følger med en cd med instruksjoner i øvelser.
Jeg rakk desverre ikke å lese hele boken ettersom jeg lånte den på biblioteket og lånetiden gikk ut, men dette er en selvhjelpsbok jeg kunne tenkt meg å hatt i bokhylla slik at jeg kan ta den frem da de tunge stundene kommer, og igjen se noen av de lysene som gikk opp for meg mens jeg leste.
Anbefaler denne på det varmeste!

Det er vondt å være deprimert. Det er som om en mørk, truende sky berøver deg for all glede, som en uro som stjeler søvnen din. Det er som et uhyggelig spøkelse ved høylys dag som ingen andre enn du selv ser.

Vi forklarer hele tiden verden for oss selv, og reagerer snarere på våre egne tolkninger enn på selve virkeligheten.

Å late som om de vonde følelsene ikke eksisterer, er som å kjøre på motorveien og skru opp volumet på bilradioen for å overdøve en mistenkelig lyd fra motoren. Det fungerer helt utmerket for å bli kvitt motorlyden, men det hindrer ikke motorhavari noe kilometer senere.

Ofte blir vår egen naturlige evne til å falle til ro og se klart, sammenlignet med et glass med grumsete vann. Rister vi glasset, vil vannet fortsatt være grumsete og uklart. Men lar vi det være i fred og venter en liten stund, synker grumset til bunns, og vannet blir klart.

Tankene våre gjenspeiler ofte humøret og sinnstilstanden vår, ikke det som egentlig skjer, eller hvem vi egentlig er. Tanker er ikke fakta.

Bøker lest i September 2012

• "Arbeid og lykke - kunsten å trives på jobben" av Dalai Lama
  • "Kroppsspråket - vår ikke-verbale kommunikasjon" av Judi James
  • "Livskilder - ord til ettertanke og vekst" av Stephen C. Paul
  • "Bli din egen hjelper - 100 leksjoner i mindfulness" av Jon Kabat-Zinn
  • "Påfyll til livets krukke" av Ragnhild N. Grødal
  • "Hva i huleste vet vi? - om de uante mulighetene som kan forandre din daglige virkelighet" av William Arntz
  • "Renere liv - ren mat, naturlig skjønnhet, grønt hjem, økofashion" av Tina Holt
  • "Hvert skritt er fred - kunsten å leve med oppmerksomhet og glede" av Thích Nh'ât Hanh
  • "Kroppens skjulte språk - når følelser blir smerter" av Solveig Bøhle
  • "Forstyrret barn - forstyrret liv" av Anna Luise Kirkengen