Min ulydige mor

en roman

Panta 2019 Heftet

Et gnistrende psykologisk familiedrama. En bok om livet, om illusjoner og misforståelser.

Helen er et vidunderbarn som vokser opp på Nordberg i Oslo. Hun spiller a-mollkonserten i en alder av tolv, er flink på skolen og løftes frem av familien. Som liten jente får Helen vite at moren angrer på livet sitt, at hun ikke gjorde noe med evnene sine. Helen bestemmer seg for at hun skal gjøre alt riktig. Men det viser seg å være vanskeligere enn hun hadde trodd. Helen får prestasjonsangst og bryter ut, går sine egne veier. Hun er trassig, sterk og svak, egenrådig og kreativ. Vi følger henne til Paris, Aten og New York, til de greske øyer og til havet. Vi følger henne gjennom et utsvevende bohemliv, som karrierekvinne og arbeidsledig, ektefelle og mor, gjennom gledesrus og bunnløs fortvilelse.

"Min ulydige mor" er en rik og dypt innsiktsfull roman om liv og død, om valg, samfunn og familieliv. En gripende roman om drivkreftene bak de livsvalg en kvinne tar, og prisen hun betaler for å leve på utsiden.

Forlag Panta

Utgivelsesår 2019

Serie Helen (1)

Relativt sterk debutant-roman dette. Sterk fordi det er en stram komponert og velskrevet bok på over 500 sider. Slett ikke verst av en norsk debutant! Romanen handler om tapte forventninger, forventninger til karriere og liv, livsløp som ikke blir som det man håpet. Interesserte kan Google og lese mer om bokas handling og tematikk på diverse bokblogger, selv vil jeg bare si at boka er lettlest. Språket er godt og det er fint driv over handlingen. Sidene fyker unna. Etter halvkjørt løp er du antagelig catched og fullfører lesningen til siste side. Jeg gir boka en sterk firer på terningen. Eller, i beste fall, 5 minus. Enkelte av karakterene, skikkelsene, i romanen er litt sjablonaktige, men øvrig persongalleri holder absolutt mål. Jeg fikk også en følelse av...gammelmodighet når jeg leste, Min ulydige mor. Om det skyldes språket, stemningen, miljøet eller noe annet... hehe, jeg er usikker. Men noe udefinert gammeldags preger stilen, stemningen, men ikke storyen som sådan. Kan det skyldes at forfatterinnen er opp i åra? Godt over middagshøyden? Vel, jeg bør vel her også legge til at denne romanen i utgangspunktet ikke var noe førstevalg. Jeg startet å lese den litt av plikt pgra... eksterne forventninger. Men, bevares! Hadde romanen vært helt håpløs, dølle greier, ville jeg gitt opp etter 50-100 sider. Det gjorde jeg ikke. Jeg fullførte med leselyst og engasjement. Min ulydige mor er absolutt leseverdig selv om den hos meg ikke når helt til topps. Kjør på og vel bekomme:)

Slutter meg helt til omtalen over. En absolutt lesverdig bok - kjedet meg ikke ett sekund. Underholdende, men manglet noe jeg ikke helt kan sette fingeren på.

• "Det vi ikke sier - en roman" av Therese Lund Stathatos
  • "Det var vi" av Golnaz Hashemzadeh Bonde