Min søsters grav

av (forfatter) og Kurt Hanssen (oversetter).

Gursli Berg 2016 Heftet

Tracy Crosswhite #1
En internasjonal bestselger.
En New York Times, Wall Street Journal og #1 Amazon bestselger.
Månedens bok på Amazon i november 2014.

I tjue år har Tracy Crosswhite stilt spørsmål ved etterforskningen av søsteren Sarahs forsvinning og den påfølgende rettssaken. Hun tror ikke at Edmund House - en tidligere straffet voldtektsmann og mannen som ble dømt for drapet på Sarah - er den skyldige. Saken motiverer Tracy til å jobbe for å opprettholde lov og rettferdighet, og hun blir etterforsker i Seattle-politiet og vier livet til å oppklare drapssaker.

Da Sarahs levninger til slutt blir funnet i nærheten av hjembyen deres, nord i Cascade-fjellene i delstaten Washington, er Tracy fast bestemt på å finne svarene hun har lett etter. Men i letingen etter den virkelige drapsmannen avdekker hun mørke, gamle hemmeligheter som kommer til å forandre hennes forhold til fortiden for alltid - og åpne døren til en dødelig fare.

Forlag Gursli Berg

Utgivelsesår 2016

Serie Tracy Crosswhite (1)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Washington

Krim og thrillere kan leses året rundt, men det er best å lese dem nå i mørketiden ...

Det er ingen hemmelighet at mørk littereatur er min greie. Leser selvfølgelig andre sjangre også fordi jeg krever variasjon. Det er bare det at mørk litteratur er nærmest mitt hjerte. Jeg har lest en del mørk litteratur i år også, og Min søsters grav er en av dem.

Min søsters grav er en bok der fortid møter nåtid, en såkalt cold case. Tracy Crosswhite er etterforsker/detektiv og i nesten hele sitt liv har hun slitt med indre demoner, og det på grunn av søsteren sin. Søsteren forsvant da de var unge, og Tracy bærer på skyldfølelse. En fyr ble etter hvert skyldig, men Tracy har en følelse av at det ikke er ham, men har hun rett og hvordan kan hun bevise det? Sammen med en god venn av henne, som nå er en advokat, prøver hun å finne den skyldige og hva som skjedde med søsteren hennes. Og klarer hun å leve videre med sorgen og tapet?

Har nesten alle ingrediensene til en perfekt krim
Dette var en ukjent bok for meg da jeg begynte på den, men det er greit å lese bøker som ikke er hauset opp på forhånd. Er det noe jeg er lei av så er det bøker som blir hauset opp og rost opp i skyene, både lenge før og etter en bok er utgitt. Det er mer mas for meg, og det er bøker jeg får minst forventninger av, mens for andre er det stort sett omvendt. Synes av og til at det er greit å lese ukjente bøker og så bli overrasket istedet, bare synd det skjer så sjeldent. Men Min søsters grav er en av dem. Ukjent og overraskende bra. Her får man både suspense, spenning og gode karakterer servert på ett fat. Det eneste som burde ha vært med i oppskriften er nerver. Det ville ha løftet boka på et enda høyere nivå. Det lille ekstra, men for all del, denne boka er bra så det holder.

Det er en lettelse at dette er første bok i en serie. For dette er en bra førstebok som skaper forventninger til neste, så dette kommer til å ta seg opp. Vi blir da enda bedre kjent med karakterene og håper at neste bok i serien har enda mer uhygge.

Min søsters grav er en forventningsfull krim som fyller nesten alle kravene, som sagt manglet den flere nerver for å holde skarpheten oppe, men det var ikke langt i fra. En spennende krimbok å få med seg i denne mørketiden.

Tracy er etterforsker i Seattle. Yrket valgte hun da søsteren hennes forsvant sporløst for 20 år siden. Hun har hele tiden vært skeptisk til at rett gjerningsmann sitter fengslet, og har etterforsket saken på egen hånd siden.
Så dukker det opp et gammelt lik og Tracy får blod på tann.
Tilbake i barndomsbyen møter Tracy både gamle venner og fiender. Skal hun endelig løse den 20 år gamle gåten om søsterens forsvinning, eller er sporet for gammelt?

Veldig god krim som ikke er altfor blodig. Den berører og når de to neste bøkene om Tracy kommer på norsk, vil jeg garantert slå kloa i dem.

Dette er en meget spennende bok. Det at den er en thriller og ikke en krim tilsier som regel at flere dør, og det gjør de her. Det tilsier også at noen er slemme og at de vil ta de snille, og det stemmer også. Jeg leste denne på sengen og den var i noen grad litt for spennende til at jeg kunne sovne. Så det ble ett par sene kvelder. Det er et godt tegn for boken, for det er bare de som virkelig treffer meg som kan få meg til å lese utover de sene nattetimene.
Hele min omtale finner du på bloggen min Betraktninger

Dette er en bok som jeg absolutt anbefaler, jeg kom inn i historien rimelig kjapt og vanskelig å legge fra seg. Spørsmålet om hvem som har drept Sarah tar flere vendinger så jeg fant i hvert fall ikke ut hvem det kunne være. Fartsfylt slutt som jeg liker og spenningen på topp.

Omtale fra biblioteket: Tracy Crosswhite har de siste tjue årene stilt spørsmål ved etterforskningen av søsteren Sarahs forsvinning og den påfølgende rettssaken. Hun tror ikke mannen som ble dømt for drapet, er den skyldige. Saken har motivert Tracy til å jobbe for å opprettholde lov og rettferdighet, og hun har blitt etterforsker i Seattle-politiet. Hun vier livet sitt til å oppklare drapssaker. Da Sarahs levninger blir funnet, i nærheten av deres hjemby, er Tracy fast bestemt på å finne svarene hun har lett etter. I søket etter den virkelige drapsmannen, avdekker hun mørke, bortgjemte hemmeligheter som vil forandre hennes forhold til fortiden for alltid - og åpner døren til dødelig fare.

Denne listen inneholder bøker jeg har lest i 2016. Inkluderer også bøker jeg har startet på tidligere, men som fullføres i løpet av dette året.
Målet er å lese minst en bok i uka!

Leseliste.

Alt jeg leser disse måndenen

• "Lysningen" av Robert Dugoni
  • "Siste åndedrag" av Robert Dugoni