Min instastory

av (forfatter) og Even Vaa (forfatter).

Kagge 2021 Heftet

Hvordan ender en middels god fotballspiller opp som Årets medienavn? Hvordan kan en som ikke kan synge vinne en Spellemann? Og hvordan kan en som erter på seg landets største bloggere og influencere selv bli en av landets største influencere?

I denne boka får du fortellingene om hvordan Mads Hansen kom seg til toppen ved hjelp av humor, syke påfunn, kreative veddemål og, ikke minst, Instagram. Du får blant annet høre om hvordan monstersuksessen Sommerkroppen ble til, om gråtende meldinger fra blogger Isabel Raad og om andre hittil ukjente feider. Du får også et og annet tips om hvordan Instagram fungerer - hvilke knep du kan bruke for å få flere følgere - i tillegg til at Mads, for aller første gang, letter på sløret når det gjelder privatlivet.

«Mads Hansen viser i "Min instastory" hvilken kløpper han er på å underholde»
Oda Faremo Lindholm, VG

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2021

Genre Personlige beretninger

Omtalt person Mads André Hansen

Jeg visste at Mads Hansen hadde en låt som ble veldig populær. Jeg visste at han var kjent for andre ting også. At han en gang i tiden spilte fotball, men først ble omtalt da han begynte å gjøre diverse ting etter at han la opp. Der sluttet min lille kunnskap om Mads Hansen. Jeg visste derfor ikke hva jeg skulle forvente.

Førsteinntrykket av denne boken er ikke godt. Den poserer som en bok på nærmere 240 sider, men en rask kikk gjennom boken avslører at dette er en slags bildebok med noe tekst. Muligens er det 80 sider tekst her. Kanskje ikke så rart, siden forfatteren har sitt største publikum på Instagram. Det er jo en bildetjeneste.

Det tar heldigvis ikke lang tid før all forutinntatthet og skepsis forsvinner. Dette er rett og slett underholdende lesing! På sitt beste flyter teksten som vann.

Ikke bare er den underholdende. Den inneholder også mye god og berettiget kritikk av de skrudde idealene, hykleriet, og den kvalmende selvopptattheten de såkalte "influencerne" ofte står for. Rett og slett en form for samfunnskritikk. Man kan mislike Mads Hansens metoder og krasse stil, men han er i hvert fall ærlig og treffer. Selv om det noen ganger er under beltestedet.

Den absolutte toppen for meg var historien om hvordan hans one hit wonder-låt ble til. Boken inneholder massevis av gode historier, fortalt levende. Det velter plutselig frem en veldig personlig fortelling som knuser alle fordommer man måtte ha bygd opp etter å ha lest om alle veddemålene som åpenbart er en stor del av Mads Hansens liv.

Det er likevel ikke en perfekt bok. Flere deler er rett og slett glitrende god underholdning, mens andre er unødig tomgangskjøring. En uventet kontrast. Plutselig kommer en eller annen topp 10-liste av noe uforståelig vås. Dermed blir det umulig å kaste terningkast seks. Siden resten av boken er så bra, mistenker jeg nesten disse tomgangspartiene for å være en referanse til den tomheten silikonimplantater, "filler" og lignende standardutrustning i bloggermiljøet representerer, men det blir for søkt.

For meg var dette uansett en stor, positiv overraskelse. Mads Hansen viser at selv om han kanskje var en middelmådig fotballspiller, er han en underholder av ypperste klasse. Jeg tror han når han påstår at han er blant de to prosentene med høyest intelligens, og regner med å bli overrasket flere ganger i fremtiden av denne uventede stjernen.

Denne boka skal bli obligatorisk lesestoff for mine tenåringsdøtre. Liker at han tør å være kritisk og satirisk i all offentlighet til alle disse elendige forbildene mange av dagens influencere er.

Ei bok basert på instagramkontoen til Mads Hansen. Om du har fulgt han der, har du allereie fått med deg store delar av innhaldet i boka. Lettlese, litt uinteressant, men heilt grei underhaldning.

• "How to become a norsk superkjendis" av Stian "Staysman" Thorbjørnsen
  • "Drømmen om en baby" av Julianne Nygård
  • "Kongen av gutterommet - hvordan jeg ble verdens største Youtube-stjerne på norsk" av Dennis Vareide
  • "Erlend Elias - fra Tysfjord til Tigerstaden" av Erlend Elias
  • "Vendela - alt jeg ikke har fortalt" av Vendela Kirsebom
  • "Juleengler - vårt fineste julehefte" av Unni Lindell
  • "Hvor er lyset om vinteren? - da Sivert valgte å avslutte livet" av Tove Irene Langsveen
  • "Memento mori - husk, du skal dø - 6 kvinner, 6 historier" av Mette Randem
  • "Innsatt nummer 19/227 - min historie" av Isabelle Eriksen