Min historie

Utgivelsesår 2017

ISBN13 9788205508262

EAN 9788205508262

Omtalt person Jens Stoltenberg

Enkelt språk. Hopper fra det ene til det andre

Synes det er mye interessant her, likevel blir det til tider alt for detaljert noe som gjør at boka blir litt langtrukken for min del. Det er tydelig at ingen skal bli glemt her, det er endeløse oppramsinger av folk han har jobbet med, en del av dem kjenner vi jo men mange er jo helt ukjente. Jeg hadde forventet meg å bli mer kjent med mennesket Jens Stoltenberg, synes boka starter bra, med for meg den ukjente barndommen sammen med søstrene Camilla og Nini. Boka handler stort om hans politiske karriære, og lite om mennesket Jens Stoltenberg. Som forventet var jo ikke dette en bok med sterke personkarakteristikker av sine politiske motstandere og de han har vært i konflikt med, men som Stoltenberg selv en veldig diplomatisk framstilling av de menneskene han jobbet med. Dette kunne vært en veldig god bok, om den hadde vært redigert ned, men absolutt en bok verdt å lese om man er interessert i politikk, og arbeiderpartiets historie de siste 50 år.

Jeg har ofte sammenlignet politikk med kjærlighet; om man venter med å velge parti eller partner til man er sikker på å ha funnet den perfekte, ender man ofte opp både singel og partiløs.

Det er ikke tilstrekkelig å vinne krigen, man må også vinne freden.

"når du avslører at du kunne ha behov for hjelp, fordi du av ulike årsaker har mistet kontroll med rusbruken din, så vær klar. Forbered deg på måneder, år og utallige runder i et enormt maskineri, en labyrint av skjemaer, kontorer og utallige årsverk. Glem ikke at du som rusbruker automatisk regnes som løgnaktig, beregnende og ikke til å stole på. Lykke til!" Sitat fra Nini i kapitlet om Nini

Ledere på alle nivåer i forvaltningen må systematisk arbeide med å styrke sine egne og organisasjonens grunnleggende holdninger og kultur knyttet til risikoerkjennelse, gjennomføringsevne, samhandling, IKT-utnyttelse og resultatorientert lederskap. -Kommisjonen etter 22. juli

Ofte var notatene tekniske og detaljerte. Jeg så på meg selv som en opplyst og kunnskapsrik person, men det var mye i notatene jeg ikke forstod. Har lært at de store og viktige sakene ofte er mer kompliserte og detaljerte enn man tror. Djevelen ligger gjerne i detaljene, og det er lurt å forstå også de tekniske sidene av viktige saker.

bøker jeg har lest i 2016

• "Arbeiderpartiet - alle skal ned" av Lars Joakim Skarvøy
  • "Før jeg forsvinner" av Ingebrigt Steen Jensen
  • "Prosessen mot Viggo Kristiansen" av Bjørn Olav Jahr
  • "Slik jeg ser det nå" av Haakon Lie
  • "Reiulf Steen - historien, triumfene og tragediene" av Hans Olav Lahlum
  • "SV - fra Kings Bay til Kongens bord" av Frank Rossavik
  • "Krigsherren i Kreml - Putin og hans tid" av Aage Storm Borchgrevink
  • "Ingen murer er for høye - mitt liv med dop, kriminalitet og politikk" av Trond Henriksen
  • "Den femte dykkeren" av Hogne Hongset
  • "Ild og vrede - på innsiden av Trumps hvite hus" av Michael Wolff