Min fars krig

Napp 1939-1945

Commentum 2015 Innbundet

Mellom 1939 og 1945 dro millioner av ungdom fra alle verdensdeler ut i verden for å drepe hverandre. Dette er historien til en av dem.
Vi følger Napp fra Flieger-HJ, til rekruttskolen som starter i oktober 1939. Etter to års flygerutdannelse er han endelig jagerflyger. De neste årene er han stasjonert i Norge og Danmark. Her vokter han konvoier som stamper seg fram langs kysten, eller krysser Skagerrak med jernmalm til den tyske krigsindustrien.
Han deltar i Operasjon «Donnerkeil» der tre tyske slagskip, framfor nesen på engelskmennene, seier gjennom den Engelske kanal. Gjennom krigsårene kjemper han mot firemotors B17 og B-23 over Nordsjøen, mot Mustanger under invasjonen i Normandie og Spitfire i Holland.
Han var testpilot på den første prototypen til det nye rakettflyet, Me 163-B Komet.
I Wanderzirkus Rosarius tester og demonstrerer han erobrede allierte fly som P-51 Mustang og P-47 Thunderbolt for andre tyske piloter.
Da grusomhetene endelig tar slutt 8. mai 1945 var han flygeleder i tårnet på Kjevik.

Fra Napp er 18 år til han fyller 25 kjemper han og de andre tyske jagerpilotene en bitter kamp mot en stadig mektigere fiende. I løpet av disse årene blir han far til to jenter i Tyskland, en gutt i Danmark og en i Norge.
Dette er Napps versjon av historien.

Gorm Helge Grønli Rudschinat f. 1943 i Kristiansand, bosatt i Lillesand. Har jobbet som sosialsjef og distriktsleder i Det norske flyktningrådet. Hoppet av karrierekarusellen i 1982. Jobbet 12 år som keramiker i Høvåg Kunsthåndverk. Har tidligere utgitt de historiske romanene Volven og Sjamanens Hest. Sammen med Eli Solgaard har han de siste 20 årene drevet det historiske opplevelsessenteret Bronseplassen i Høvåg.

Tittel: Min fars krig - Napp 1939-1945
Forfatter: Gorm Helge Grønli Rudschinat