Millie Birds bok om døde ting

av (forfatter) og Geir Uthaug (oversetter).

Vigmostad Bjørke 2016 E-bok

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

En roman som får deg til å le, gråte - og bli litt klokere.Millie Bird er sju år og alltid optimistisk. Hun går bestandig med røde gummistøvler som matcher det krøllete håret. Moren hennes er ute av seg av sorg over å ha mistet ektemannen og Millies far, og etterlater Millie i undertøysavdelingen på det nærmeste kjøpesenteret før hun forsvinner.Agatha Pantha er åttito år og har ikke forlatt hjemmet siden hun ble enke for sju år siden. Hun fyller stillheten ved å rope etter forbipasserende og la TV-en stå og flimre med hvit støy.Touchspesialisten Karl er åttisju år. Han pleide å taste små kjærlighetsbrev på huden til sin ektefelle. Nå som hun er død, taster han ordene i luften mens hans snakker. Karl har havnet på gamlehjem, men i et øyeblikk av klarhet og glede klarer han å flykte.Millie, Agatha og Karls veier krysses, og de tre legger ut på en reise tvers gjennom det vestlige Australia for å finne Millies mor. Underveis forsøker Karl å finne ut hvordan han kan bli mann igjen, mens Agatha bare vil at alt skal bli slik det en gang var.Sammen finner de ut at alderdom ikke er det samme som døden, at de unge kan være kloke, og at det å tillate seg selv å være trist av og til kan være nøkkelen til et lykkelig liv.«En munter, oppsiktsvekkende, intelligent historie.»Cedar Rapids Gazette«Denne boken kombinerer det edruelige og det morsomme, det triste og det latterlige. Davis trekker sammen alle disse trådene og gjør fortellingen til en fryd å lese.»Miami Herald

Forlag Vigmostad Bjørke

Utgivelsesår 2016

Omtalt sted Australia

Mesterlig! Ei varm, god, humoristisk og litt trist bok. Velskrevet og fin. Anbefales på det sterkeste.

Millie Bird er bare 7 år, men far hennar er nett død, og mor hennar forlet henne på eit kjøpesenter. Millie treffer touchspesialisten Karl, som er 87 og har mista kona si for ei tid tilbake. Etterkvart treffer dei også Agatha Pantha, som er 82, og framleis sørger sterkt over mannen som døydde for 7 år sidan. Dette er ei varm skildring av tre personar sin måte å takle, og ikkje takle, sorg og sakn på. Lunt humoristisk utan å framkalle gapskratten, sårt og trist utan å få tårene til å strøyme. Kan anbefalast!

Hun står under håndfønerne på toalettene, for hun liker å kjenne vinden blåse gjennom håret, det føles som når hun lener hodet ut av et bilvindu på motorveien. Eller som om hun et supermann som kretser rundt jorden. Hvordan kan håndføneren vite når den skal slå seg på så snart man stikker hendene under?

• "Når du går - flerstemte fortellinger om det som blir borte og det som blir igjen" av Ola Bremnes
  • "Ljublju - roman" av Odd Klippenvåg
  • "Da jeg mistet deg" av Fionnuala Kearney
  • "Kjærlighetens usannsynlighet" av Hannah Rothschild
  • "Minneboken - norsk nostalgi" av Mona Stenseth Larsen
  • "Gavin og Océan - roman" av Monique Roffey
  • "Skrevet i stjernene - iblant trenger skjebnen en liten dytt i riktig retning" av Minnie Darke
  • "Edward på ville veier" av Craig Lancaster