Midtvinterblod

av (forfatter) og Nina M. Due (oversetter).

Goliat forlag 2021 E-bok

Det er den kaldeste vinteren noen gang da et frossent lik blir funnet dinglende i et tre på Östgötasletten, tømt for blod og mishandlet til det ugjenkjennelige. Offeret er en av byens utstøtte, og måten drapet er utført på minner om åsatroens gamle offerritualer. De okkulte miljøene i nærområdet kommer i søkelyset, men det viser seg at etterforskerne må søke vidt for å finne bakgrunnen for ugjerningen. Selv om sannhetene er så motbydelige at man kvier seg for å grave dypere, er det nettopp ned i menneskenes mørkeste sinn man må dykke for å løse drapsgåten. Midtvinterblod er første bind i serien om krimetterforsker Malin Fors ved Linköpings politi.

Forlag Goliat forlag

Utgivelsesår 2021

Serie Malin Fors (1)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Sverige

Grei tidtrøyte, men ingen page-turner... Har lest endel av Camilla Läckberg og Johan Theorin, og denne nådde ikke opp dit desverre

Jeg vet ikke helt, jeg. Boka er bra når historien går fremover, men den virker kjedelig når det er side opp og side ned med beskrivelser. Det er en god gåte, en god story, men det tar for lang tid mellom høydepunktene. Og så savner jeg noe positivitet innimellom, noe som ikke gjør at alt rundt personene i boka føles deprimerende.
Men jeg gir meg allikevel i kast med neste bok i serien.

Torsten Wahlunds inläsning kanske lyfter boken mer än den förtjänar. Gillar inte avsnitten när de döda pratar även efter kremeringen. Missar ibland att det är en död som pratar och tror att det hör till handlingen direkt. Kanske ser man det bättre när man läser boken, men jag hoppas att det inte är så i de kommande böckerna. Har lånat en hel radda som ska läsas i följd.
Har läst någon av dem tidigare och minns inte att det var någon döing som snackade i boken, så det kanske inte sker i kommande deckare. Hoppas slippa det.
Annars var det lite väl enkelt att lista ut mördaren. Jag brukar inte klara av det annars, men här var det ganska uppenbart. Lite väl förutsägbart, fast egentligen en bra berättelse. Önskar att den hade redigerats lite mer bara och tror på de framtida böckerna!

Boken var helt grei, men syns det var dårlig oversatt. Boken er spennende men litt trå og komme igjennom da det blir mye detaljer.

I offisiell, juridisk forstand er hennes forbrytelser for lengst å anse som foreldede, men i mellommenneskelig forstand, sett med fellesskapets øyne? I en slik sammenheng er det visse gjerninger som aldri tilgis.
Voldtekter.
Pedofili.
Barnemishandling.
Hjerteløshet mot de minste.
Straffen for det er en skam på livstid.

Og kjærligheten til barna. Det er den førstnevnte kjærligheten.

Hvorfor ler dere ? Latteren deres river meg i stykker. Det er kaldt og fuktig. Jeg vil hjem. Men dette er nok hjemmet mitt nå. Jeg vil bare være med å leke. Få kjærlighet. Det er det hele

Ta vare på de små, de svake. Vis dem kjærlighet. Det finnes ingen opprinnelig ondskap. Ondskapen skapes. Men jeg tror likevel det finnes en opprinnelig godhet. Men ikke nå, ikke her, i denne skogen- her har godheten for lengst strøket sin kos. Her gjelder det bare å overleve.

Bøkene som har holdt meg med selskap på godt og vondt, vår, sommer og høst 2011 - i tilfeldig rekkefølge=)

1/5 2010 -> 1/5 2011

Noen av bøkene jeg leste i 2009

Her er krimbøker jeg har kost meg med!

Uthevet tekstKronologisk oversikt over det jeg leste eller påbegynte i 2015.

• "Den femte årstiden" av Mons Kallentoft
  • "Høstoffer" av Mons Kallentoft