Midt imellom

av (forfatter) og Hilde Lyng (oversetter).

Bazar 2012 Heftet

Kim Chang flytter fra Hong Kong til New York som elleveåring. Hun føler seg fanget midt imellom to verdener: skoleflink mønsterelev om dagen og morens hjelper i tekstilfabrikken om kvelden. Hun gjør alt for å skjule fattigdommen hun lever i, og sliter med ansvaret hun føler overfor familiens framtid. Til slutt blir hun tvunget til å gjøre et valg.

Forlag Bazar

Omtalt sted Kina New York

I denne boken blir vi kjent med Kimberly fra hun som 11 åring kommer til New York sammen med moren. Det er tanten som har hjulpet dem fra Hong Kong, og den samme tanten har lovet dem et nytt og komfortabelt liv i USA. Etter bare noen dager i tantens leilighet skaffer tanten dem en elendig leilighet i en rivningstruet bygård i slummen, og en underbetalt jobb i tanten og onkelens klesfabrikk i Chinatown. Det tanten kaller en midlertidig løsning blir hverdagen for Kimberly og moren i mange år. De skylder også tanten penger etter at hun har hjulpet dem med både billettene og immigrasjonspapirene, noe tanten sørger for å trekke fra i store avdrag på den allerede lave lønnen hver måned.

Heldigvis er Kimberly skoleflink, og hun er ikke eldre enn 11 år før hun bestemmer seg for å skaffe seg en god utdannelse og på den måten redde seg og moren ut av livet i fattigdom.

Språket er i begynnelsen Kimberly's største utfordring på skolen, noe både lærere og medelever lar henne få merke daglig.

Likevel klarer Kimberly å hevde seg blant de andre elevene, og hun får snart en god skolevenninne i Anette. Hun holder både fabrikkjobben og hvor hun bor skjult for Anette, for Kimberly finner fort ut at hun ikke vil skille seg ut mer enn hun allerede gjør, samtidig som hun frykter at Anette som kommer fra en velstående familie aldri vil forstå hva fattigdom faktisk er.

Mens jeg leste boka tok jeg meg selv i tenke hvor behagelig jeg lever, jeg har vel egentlig aldri opplevd virkelig sult, og heller aldri frosset så ille inne at jeg har våknet nummen i ansiktet. Av uvelkomne insekter og kryp har jeg aldri opplevd å hatt noe verre enn små sukkermaur i huset...

Boka har et lettlest og godt språk, og jeg likte den godt.

En fengende og fin bok. Ikke dyp litteratur, men en underholdende og god historie.

Her er en liste over alle bøker jeg har lest dette året. Vil legge til nye titler etterhvert som jeg leser dem.

Her er en oversikt over alt jeg har lest i 2011. Noen av bøkene har fått terningkast. Ikke alle bøker har falt i smak, og jeg ser at en overvekt av det jeg leser er krim... (raskt å lese, raskt å glemme :)

Bøker jeg ønsker meg, fint hvis noen ønsker å bytte bort disse(eller til nød selge).

Helst innbundet utgave der dette er mulig. Helst ikke bøker merket Leseeksemplar eller kasserte biblioteksemplarer.

• "Den tapte historien" av Kim Fay
  • "Før monsunen" av Threes Anna