Midnattsrosen

av (forfatter) og Benedicta Windt-Val (oversetter).

Cappelen Damm 2014 Innbundet

Midnattsrosen av Lucinda Riley har en handling som spenner over fire generasjoner i to svært forskjellige kulturer.

Elleve år gamle Anahita, som kommer fra en fornem, men fattig indisk familie, innleder et livslangt vennskap med den egenrådige og bortskjemte prinsessen Indira. Anahita blir med Indira til England som hennes ledsagerske like før første verdenskrig bryter ut. I England møter hun Donald Astbury, arvingen til det avsidesliggende godset Astbury, og hans utspekulerte mor.

Åtti år senere møter vi den unge og ettertraktede amerikanske skuespillerinnen Rebecca Bradley. Verden ligger for hennes føtter, men når forholdet til kjæresten tar en uventet vending, er hun lettet over at den nyeste rollen fører henne bort fra rampelyset og til det øde Dartmoor i England. Hun skal spille hovedrollen i en film med handling fra 1920-tallet.

Ikke lenge etter at filmingen har begynt på det nå så forfalne Astbury Hall, dukker Ari Malik, Anahitas oldebarn, uventet opp. Han er på jakt etter familiens fortid. Oppdagelsene han og Rebecca gjør, er med på å avdekke mørke hemmeligheter som truer hele det gamle familiedynastiet.

Utgivelsesår 2014

ISBN13 9788202431891

EAN 9788202431891

Omtalt tid 1900-tallet 2000-tallet

Omtalt sted England India

Denne boka er lett å lese, men også lett å glemme. Språket gir ingen motstand, dette en en ren underholdningsroman og intet annet! Helt ideell hvis en ønsker å drømme seg bort fra dagliglivets mas og stress, dessuten er det helt greit å lese boka når det er mye liv og røre rundt en.

lett å lese, gog underholdning. litt mange forviklinger og drama, men det er det som skaper spenningen i boken.

Drøm deg bort til eksotiske India og aristokratiske England. Kjærlighet, drama og mysterier. Kanskje litt langtekkelig, men absolutt en helt grei feelgood.

Litt lei av alle overjordiske skjønnheter, så nå tar jeg pause fra Lucinda Riley.

Mor, jeg vil anbefale at du flytter deg ut av veien, for ellers kommer jeg rett og slett til å ri deg ned, og det er ikke mer enn du fortjener.

Og ekte vennskap, som omfatter kjærlighet, lojalitet og tillit, er en meget sjelden og dyrebare ting.

Men hver gang du er usikker på hvilken vei som vil være den riktige for deg, ber jeg deg om å lytte til den intuisjonen du har fått i gave. Den kommer aldri til å svikte deg.

Far sa alltid at å flytte en klippeblokk en tomme i løpet av en levetid, var det samme som å kaste småstein i sjøen hver dag. Store forandringer kommer langsomt, men de vil komme, Donald [...]

There should always be a balance in life, and you must try to find that in yours. Then you might find the happiness you seek.

Bøker som ligner bøkene til JoJo Moyes. Stikkord: Lettlest, sårt og vakkert, romantisk, fargerike karakterer. Tankevekkende og underholdene.

Merk: Forfatterne på lista har ofte flere bøker som kan ligne.

Bøker med handling fra India eller om indere

Her legges alle bøker jeg har lest i 2014 inn. Et mål for i år er å lese mer skjønnlitteratur, for jeg begynner å bli lei av alle krimbøkene!

Synes det var veldig greit å lage liste over bøker etterhvert som jeg leste dem i fjor, så tenkte å gjøre det samme i år. :)

A Book Recommended by a Librarian
An Espionage Thriller
A Book with a Cat on the Cover
A Book by an Author who uses a Pseudonym
A Bestseller from a Genre you don't Normally read
A Book by or about a person who has a disability
A Book Involving Travel
A book with a subtitle
A Book Involving a Mythical Creature
A book that's published in 2017
A Book you've read before that never fails to make you smile
A Book about Food

A Book recommended by an Author you love
A Bestseller from 2016
A Book with a Family-Member term in the Title
A Book that takes place over a character's Lifespan
A Book about an immigrant or refugee
A Book from a genre/subgenre that you've never heard of
A Book with an Eccentric Character
A Book that's more than 800 pages
A Book you got from a used book sale
A Book that's been Mentioned in another Book
A Book about a Difficult Topic