Middelalderbyen Nidaros

av (illustratør) og Øystein Ekroll (forfatter).

K. F. Keller 2008 Innbundet

Boken inneholder rekonstruerte illustrasjoner basert på arkeologiske utgravninger av Trondheim by. Illustrasjonene i boken viser hvordan Trondheim så ut i middelalderen sammenlignet med i dag. Til hver illustrasjon er det tekst som forteller historikken til byggverkene og stedene.

"Middelalderbyen Nidaros" av historisk illustratør Karl-Fredrik Keller og arkeolog Øystein Ekroll er på 80 full-illustrerte sider i stort format. Boken er den første, store gjennomillustrerte boken om Trondheim i høymiddelalderen. De detaljerte og frodige fargeillustrasjonene viser daglig liv i middelalderens Nidaros på 12-1300-tallet. Med sin pedagogiske oppbygging, arkeologiske nøyaktighet og med referanser til nåtidige steder i Trondheim, er boken derfor godt egnet til studier og undervisning.

Forlag K. F. Keller

Utgivelsesår 2008

Omtalt tid Middelalderen

Omtalt sted Trondheim

Ars Magica er et rollespill satt i vår middelalder (ca 1220) slik folk da så på verden. Spillet handler om trollmenn og deres samfunn. Hvordan de forholder seg til hverandre innad i sin hemmelige Hermes Orden, og i møte med den verdslige verden og underjordiske og magiske vesner, spøkelser og demoner.

Denne listen er da litteratur som er lagt til tiden rundt 1200 tallet, og litt bøker som er gitt ut til spillet.