Mgp

Aschehoug 2011 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Tidligere dansebandstjerne Stavros Grindheim ønsker seg tilbake i rampelyset. Planen er klar: Sammen med kollegaer og gospelkoristen Irene skal han vinne Grand Prix. Ved hjelp av vikingkostymer og munnharpesolo er The Vikings klar for å erobre hele Europa.

Hysterisk morsomt om Melodi Grand Prix - av forfatteren av "Sameland". Stavros Grindheim, tidligere dansebandstjerne og Norsktopp-konge, planlegger det ultimate comeback sammen med tilsvarende avdankete og lytefulle kolleger. Planen er klar: De skal vinne Melodi Grand Prix! At NRKs påmeldingsfrist forlengst er passert, er intet hinder. NRK kan umulig nekte dem deltakelse om de setter opp Rolf Løvland som komponist. Boken har forord av Per Sundnes.

ISBN13 9788203198472

EAN 9788203198472

Genre Humor

Festlig bok, god underholdning. Forfattar Magne Hovden har lagt seg i selen for å stille opp eit usannsynlig sprikande men svært godt karikert persongalleri som dannar bandet "the Vikings" med ambisjonar om å vinne Melodi Grand Prix; den forfengelige damesjarmøren og sangaren Stavros, gitaristen Rolf med sin uapetittelige humor, ei halvkriminell skinheadjente, Vanja, på trommer, den nevrotiske bassisten Steinar og det heile toppa av den naiv-kristne gospelkorjenta Irene. Akkurat som i sjølve musikkonkurransen blir alle klisjeane dradd heit ut og vel så det, og det er heile tida litt for mykje av det gode. Etter mitt syn ei historie som står perfekt til Melodi Grand Prix.

Det er også laga ei internettside for bandet:

og sangen frå boka (om enn ikkje heilt i tråd med skildringa i boka) er å finne her:

Delta aldri i en stirrekonkurranse med en død torsk, du taper hver gang. Det sa alltid moren min.

Kvinnen bak ham ristet sakte på hodet. "Permanent på øyenbryn? Aldri vært gjort før, så vidt jeg vet."
"Da kan jo du bli den første. Du kommer til å skape øyenbryn-historie. Eller permanent-historie." Stavros snudde seg mot damen i trommelen. Hun stirret på ham. "Ja, det er meg. Stavros Grindheim. Fra The Vikings."

"Det må ha vært utrolig intenst i den perioden, hva?" Rolf trakk inn magen mens han snakket, men han gikk for langt. Beltet rundt vikingskjorten ramlet i bakken, og da Hanne Krogh bøyde seg ned og ga det tilbake til ham, kom hendene deres borti hverandre. Det sendte ilinger helt ned i lysken hans.
"Jo det var jo det, ja. Mye oppstyr, alle ville ha oss til å stille opp på alt mulig rart." Elisabeth Andreassen smilte til ham. "Men det var jo ikke slik som i dag. Med det råkjøret som Aleksander Rybak har vært igjennom, for eksempel."
Rolf nikket. "Jeg skjønner. Men det må ha vært et voldsomt press. Og i alt virvaret, da det kun var dere to alene, dere to mot resten av verden, slitne og ensomme etter talkshow på talkshow, på små hotellrom rundt om i hele Europa ..."
Hanne Krogh rettet på armbåndet sitt. "Jo da, men vi hadde jo folk rundt oss som ..."
Rolf avbrøt henne. "Ja, men det jeg lurer på er om dere, utslitte og sårbare om kvelden i de små hotellrommene, noensinne fant trøst i hverandre? Om du skjønner hva jeg mener?" Han så dem for seg, og lagret bildet i hodet til senere bruk. "For det ville være helt naturlig, i så fall. Ville vært rart om dere ikke gjorde det, egentlig."
Hanne Krogh nikket. "Klart vi gjorde det. Vi var jo gode venninner, og når en av oss var lei seg, trøstet vi hverandre selvfølgelig."
Rolf nikket ivrig. "Jo, jo, men det jeg mener er om dere ..."
"Heisann." Stavros kom inn fra siden. Han hadde fanget opp samtalen, og hoppet inn for å stoppe Rolf. "Lenge siden sist, Hanne!"

Så hadde han forsøkt å få de andre i bandet med på å lage en YouTube-video, der de skulle "gjenerobre Irland" i vikingdrakter. Stavros mente at siden den internasjonale finalen skulle avvikles der, kunne en slik video skape blest hvis den var en smule provoserende. Så han kontaktet Norsk Interesseforening for Kortvokste for å spørre om noen av medlemmene kunne tenke seg å stille opp i en video der de skulle hugges ned av vikinger, ikledd grønne alvekostymer med små irske flagg i hånden. Siden de ikke hadde råd til å fly bandet og femten kortvokste til Irland, var planen å filme på Huk, der de skulle storme opp på stranden med sverdene hevet. Men responsen fra formannen i Norsk Interesseforening for Kortvokste var ikke oppmuntrende, og Stavros regnet nå med at stemmene fra Norges kortvokste i delfinalen var så godt som tapt.

• "Uten nåde - de henrettede i Norge 1783-1814" av Torgrim Sørnes
  • "Sameland - roman" av Magne Hovden
  • "Den døde i Barentsburg" av Monica Kristensen
  • "Nekronauten - roman" av Lajla Rolstad
  • "Mørketid" av Michelle Paver
  • "Årets påskekrim - 13 kriminalnoveller fra spenningens mestere" av Karin Fossum