Metamorphosis

av (forfatter) og Michael Hofmann (oversetter).

Penguin Classics 2016 Heftet

'I cannot make you understand. I cannot make anyone understand what is happening inside me. I cannot even explain it to myself.'

Featuring an ordinary man who wakes up to find himself turned into a giant cockroach, Kafka's masterpiece of unease and black humour, Metamorphosis, is brought together here with the best of his short stories.

Forlag Penguin Classics

Utgivelsesår 2016

Serie Penguin classics

Genre Klassisk litteratur

Nokså rask blir det tydelig at Franz Kafka lider av skjult narsissisme, og den preger alt av hans litteratur. Hvis man skal kalle sånt litteratur, fordi den dreier seg utelukkende om forfatterens kjedsommelighet, mindreverdighet, missunnelse, selvusikkerhet, skamfølelse, skjørhet, syting, tilpasningsproblemer, trivialiteter osv. De eneste to som jeg kjenner som liker liknende litteratur er en gammel tysklærer som var innlagt på psykiatrisk sykehus og en gammel historielærer som har en homoseksuell ektefelle. Slik selvsentrert litteratur blir man depressiv av!