Metamorfose

No Comprendo Press 2014 Heftet

Bokens baksidetekst:

En framtid ikke altfor langt unna -- 2030. Oslo: en kald, møkkete og forblåst by, med nådeløse skiller mellom fattig og rik, der alle kjemper om et øyeblikk i rampelyset. En verden der Infraglobe styrer menneskenes drømmer og forventnínger, der tilflukt i rusmidler er veien ut, opp og fram, og medmenneskelighet slik vi kjenner den er håpløst umoderne. Det er en beinhard visjon av en uunngåelig og skremmende framtid. Midt oppi rotteracet finner vi nittenårige Evita, som kjemper en hard kamp for å gjøre karriere som modell. Det eneste lyspunkt er virkelighetsflukt med det siste innen designerdrugs. En dag tar hun og bestevenninnen Amanda det nyeste nye på markedet: Metamorfose. På gateplan kjent som Foose. Og absolutt alt forandrer seg.

Forlag No Comprendo Press

Utgivelsesår 2014

Omtalt sted Oslo

Skuffende av Nielsen.

Jeg er jævlig begeistra for det aller meste Nielsen har produsert, men hans første roman var overraskende kjedelig. Askepott, Alice i eventyrland pakka inn i science fiction, pluss en god del dop, sex og harselass av kjendisdrømmen og Idol, høres ut som en underholdende pakke. Dessverre syns ikke jeg det munnet ut i stort.

Den muntlige dagbok-stilen ble også litt irriterende i lengden. Nielsen er jo veldig god på dialog og hverdagslig språk, men når hele boka blir skildret i denne stilen ble det litt for mye. Det er naturlig og realistisk skrevet, men en hel bok med dette perspektivet ble litt for mye for meg.

Jeg har alltid likt kombinasjonen av tegning og dialog i tegneseriene hans, kanskje det er tegningene jeg savner i denne romanen.

Det er en helt grei bok, men jeg hadde forventa mere. I hvert fall litt latter underveis. Liker du Nielsens andre verk, bør du nå uansett plukke opp boka. Det er vel og snakk på at han skal publisere flere romaner, så det kjem mer!

• "Homo norvegicus" av Christopher Nielsen
  • "Uflaks" av Christopher Nielsen
  • "Slanger, piercing" av Hitomi Kanehara
  • "Bian Shen" av Torbjørn Øverland Amundsen
  • "Kylling med svisker" av Marjane Satrapi
  • "Low moon & andre historier" av Jason
  • "Pudder? Pudder!, eller: Sleeping beauty in the valley of the wild, wild pigs" av Tor Åge Bringsværd
  • "Rastløs" av Kenneth Moe
  • "Menneskenes barn" av P.D. James