Mestring av psykoser

psykososiale tiltak for pasient, pårørende og nærmiljø

av (forfatter) og Arne Repål (forfatter).

Fagbokforlaget 1999 Heftet

Boka beskriver psykososiale tiltak for pasienter med langvarige psykotiske tilstander. Særlig tar forfatterne for seg situasjonen for de pårørende. Boka tar for seg behandlingsmetoder som bygger på den kunnskapen vi i dag har om schizofreni. Den er rettet mot helsefagstudenter og alle dem som i sitt daglige arbeid omgås pasienter med psykotiske lidelser, og tar særlig for seg det praktiske arbeidet med pasienter og deres familier. Har stikkordregister og navneregister.

Boken beskriver psykososiale tiltak for pasienter med langvarige psykotiske tilstander. Særlig tar forfatterne for seg situasjonen for de pårørende. Boken tar for seg behandlingsmetoder som bygger på den kunnskapen vi i dag har om schizofreni. Den er rettet mot helsefagstudenter og alle dem som i sitt daglige arbeid omgås pasienter med psykotiske lidelser, og tar særlig for seg det praktiske arbeidet med pasienter og deres familier. Sentrale temaer er · pårørendes situasjon · informasjon til pasienter og pårørende · pårørendegrupper · problemløsende familiesamtaler · symptommestring · kognitiv terapi ved psykoser · miljøterapi Helge Jordahl er sjefpsykolog og leder for avdeling for fagutvikling ved Sandviken sykehus i Bergen. Arne Repål er sjefpsykolog og leder for poliklinikken ved Nordre Vestfold psykiatriske senter i Holmestrand. Forfatterne har sammen vært med på å innføre den psykososiale behandlingsmodellen ved psykotiske tilstander i Norge, og de har holdt en rekke seminarer og foredrag.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 1999

Tildelt litteraturpris Fagbokprisen 1998

• "Psykiatri - for helse- og sosialfagutdanningene" av Jannike Engelstad Snoek
  • "Virksomme relasjoner - om bedringsprosesser ved alvorlige psykiske lidelser" av Marit Borg
  • "Fra kaos mot samling, mestring og helhet - psykiatrisk sykepleie til psykotiske mennesker" av Liv Strand
  • "Håndbok i kognitiv terapi" av Torkil Berge
  • "Brev til en minister - historier om psykisk helse og rus skrevet til Ansgar Gabrielsen" av Tor Øystein Vaaland
  • "Den indre samtalen - lær deg kognitiv terapi" av Torkil Berge
  • "Helt - ikke stykkevis og delt - psykiatrisk sykepleie og psykisk helse" av Jan Kåre Hummelvoll
  • "Hvordan krenkede barn blir syke voksne" av Anna Luise Kirkengen
  • "På seg selv kjenner man ingen andre - om kommunikasjon og teambygging" av Bente-Marie Ihlen
  • "Tenk deg glad! - håndbok" av David D. Burns
  • "Kaja - 1988-2008" av Olav Gunnar Ballo