Mesopotamia

av (forfatter) og Dagfinn Foldøy (oversetter).

Pax 2018 E-bok

Ni personers veier krysses i den ukrainske storbyen Kharkiv .Felles for dem alle er at de er vokst opp etter jernteppets fall og har mistet stadig flere illusjoner om det kaotiske postkommunistiske hjemlandet. Allikevel nærer de fremdeles små håp om å skape seg et anstendig liv. Bob følger drømmen om å prøve seg i USA, men får det ikke til. Foma lengter etter en kjæreste, men forsøket på å bli sammen med en eks-prostituert skaper flere problemer enn fornøyelser. De er alle mennesker som tilfeldigvis befinner seg på feil sted til feil tid.

Mesopotamia - «landet mellom flodene» - er i denne boken området mellom Dnipr og Donets, med Ukrainas nest største by Kharkiv som sentrum. Boken er Serhij Zjadans hyllest til dennebyen. Han beskriver blokker og bolighus, trange leiligheter og hemmelige kjellere og skildrer hvordan hovedpersonene snor seg fram gjennom portrom og bakveier. Gjennom ni sammenvevde historier skildres Zjadans Kharkiv, både det vakre og det nedslitte, det vemodige og det humoristiske.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2018

Omtalt sted Ukraina

I boka presenteres 9 separate historier om enkle gutter som bor i Kharkiv. De fleste historiene til disse guttene handler stort sett om å få seg et ligg... Jeg ble forvirret av karakterene da de krysset hverandre hele tiden. Fine skildringer av Ukrainsk kultur og levemåte.
Denne boka ble jeg anbefalt av en på biblioteket der jeg bor. Nå skal jeg tilbake å høre om livet består av å få et ligg, eller om bibliotekaren har noe bedre. Noe med litt motstand, noe å tygge på. Mesopotamia ga meg svært lite.

• "Anarchy in the UKR" av Serhij Zjadan
  • "Lene din ensomhet langsomt mot min - roman" av Klara Hveberg