Merlot-mordene

av (forfatter) og Jørn Roeim (oversetter).

Gyldendal 2007 Innbundet

Det er gått to år siden Lucie Montgomery sist var hjemme når hun får beskjed om at faren, Leland, er omkommet i en jaktulykke på familiens vingård i Virginia. Familievennen Fitz hevder at Leland ble myrdet. Dermed må Lucie vende tilbake til det en gang så vakre barndomshjemmet, som nå er nedslitt og forfallent. Eli, som trenger penger, vil selge, og har fått yngstesøsteren Mia over på sin side. Bare Lucie vil beholde den gjeldstyngede gården. Men ifølge Fitz er det nettopp derfor Leland ble drept, fordi han nektet å selge. Noen er ute etter den verdifulle eiendommen. Fitz gir Lucie en nøkkel som har tilhørt hennes mor. Neste dag blir han funnet død i en vintank, og Lucie skjønner at hun selv er i fare. Dette er den første romanen om Lucie Montgomery.

Mord og Merlot .; og en gåtefull nøkkel .; er blant ingrediensene i denne debutromanen fra et vindistrikt i Amerika Lucie Montgomerys far, Leland, mister livet i noe som ser ut som en jaktulykke på familiens vingård i Virginia. Etter to års rekonvalesens i Frankrike pga. en bilulykke vender hun tilbake til det en gang så vakre barndomshjemmet, som nå er nedslitt og forfallent. Broren Eli, som trenger penger, har allerede overtalt yngstesøsteren Mia til å selge. Bare Lucie vil beholde den gjeldstyngede gården. Etter begravelsen forteller familievennen Fitz at Lelands død neppe var en ulykke . noen er ute etter eiendommen. Fitz gir henne en nøkkel som har tilhørt moren hennes. Like etter blir han funnet drept, og Lucie skjønner at hun selv er i fare. Hun mistenker alle . broren, lillesøsteren, ekskjæresten, vinmakeren faren ansatte før han døde, mannen hun er helt avhengig av hvis hun skal foreta en vellykket innhøsting av årets druer.Ellen Crosby er frilansreporter for TheWashington Post, og har tidligere vært utenrikskorrespondent for ABC News Radio. Hun har bodd mange år i Europa, men er nå bosatt i Virginia.

Utgivelsesår 2007

ISBN13 9788205365889